Ověřujeme, jak nám může pomoci umělá inteligence, říká člen představenstva ČEPS Radek Hartman

Radek Hartman, člen představenstva ČEPS

Radek Hartman, člen představenstva ČEPS Zdroj: ČEPS

Společnost ČEPS, která je výhradním provozovatelem elektroenergetické přenosové soustavy ČR, nedávno oznámila, že se zabývá výzkumem možností využití umělé inteligence v rámci své činnosti. Jak ale říká Radek Hartman, člen představenstva zodpovědný mimo jiné za oblast ICT, ČEPS nepočítá s tím, že umělá inteligence v budoucnu nahradí lidský faktor. Pouze poskytne odborníkům společnosti přesnější informace pro rozhodování.

ČEPS a umělá inteligence, jak to jde dohromady?

Velice dobře. Naše společnost v souladu se svou strategií a i v návaznosti na strategii Vlády ČR, popsanou zejména v Národním akčním plánu pro chytré sítě a v Iniciativě Průmysl 4.0, v posledních letech významně digitalizuje svoje činnosti. Pro budoucnost energetiky a související výzvy, zahrnuté i v evropské legislativě, je právě digitalizace nezbytným procesem. Všechny naše rozvodny jsme již v minulosti převedli na dálkové ovládání, průběžně aktualizujeme a vylepšujeme řídicí a informační systémy, své know-how rozšiřujeme prostřednictvím řady inovačních projektů. Oblast umělé inteligence, respektive její schopnost rychle zpracovávat a hodnotit velká množství dat, nás může posunout zase o další krok dále. Proto ve spolupráci s výzkumnými centry NTIS Západočeské univerzity v Plzni a SIX Vysokého učení technického v Brně realizujeme projekt ARTIC, který zkoumá možnosti využití tohoto oboru v ČEPS. Jeho výstupy by měly být k dispozici v příštím roce.

K čemu jste zatím v rámci tohoto projektu dospěli?

Identifikovali jsme zhruba 30 oblastí, které jsou potenciálně zajímavé pro využití při správě a řízení přenosové soustavy. Nedávno dokončená studie proveditelnosti pro nás určila tři prioritní případy užití pro oblasti energetického obchodu a dispečerského řízení. Jde o predikci technických ztrát, detekci chyb výpočetního modelu a klasifikaci provozních stavů.

Co si pod těmito případy máme představit?

Prediktor technických ztrát je algoritmus schopný odhadnout budoucí velikosti ztrát elektrické energie v přenosové soustavě, což nám umožní zajistit adekvátní množství elektřiny pro pokrytí těchto ztrát, a tím ušetřit finanční prostředky. Automatická identifikace chyb výpočetního modelu v dispečerském řídicím systému zpřesní výpočty a simulace, které nad tímto modelem probíhají, a tím zvýší spolehlivost a bezpečnost provozu elektrizační soustavy. Klasifikace provozních stavů je pak algoritmem, který z modelu sítě vybere sadu významných příznaků a následně odhadne jeho stav z hlediska kritéria bezpečnosti N-1. Toto kritérium vyjadřuje schopnost přenosové soustavy pracovat spolehlivě i po výpadku kteréhokoliv jejího prvku, ať už se jedná o vedení, transformátor nebo největší elektrárenský blok.

Znamená to, že v budoucnu umělá inteligence v ČEPS může nahradit například dispečery?

To určitě ne. Použití umělé inteligence vnímáme především ve smyslu strojového učení, tak zvaného machine learning, tedy jako nástroj pro podporu rozhodování. Lidský faktor je pro činnosti ČEPS nenahraditelný. Primární roli proto budou i nadále zastávat naši odborníci, kteří ale díky metodám umělé inteligence získají k dispozici daleko přesnější a spolehlivější nástroje.

Radek Hartman

Absolvoval jadernou a fyzikálně inženýrskou fakultu ČVUT v Praze a studium MBA na Sheffield Business School se specializací na strategický management a řízení změn. Působil na manažerských postech například ve společnostech MONDI Štětí, Cap Gemini, U&SLUNO či EY.