Pětina smluv ve stavebním spoření je uzavřená pro děti, říká Jiří Neumann z Buřinky

Jiří Neumann

Jiří Neumann Zdroj: Stavební spořitelna České spořitelny

Češi jsou jako národ konzervativní, což stavebnímu spoření stále nahrává. Navíc je pětina smluv uzavřena pro děti, říká Jiří Neumann, ředitel pro vklady a řízení změn Stavební spořitelny České spořitelny, známé též pod názvem Buřinka. Málokdo si už dnes podle něj založí spoření s tím, že si za dva roky vezme úvěr. Buďto ho chce hned, nebo zamýšlí jen spořit.

Získali jste ocenění za jednoduché uzavírání smluv přes George. Jak na to reagují klienti, není to pro ně příliš revoluční?

Revoluční určitě svou jednoduchostí. Tím, že jednoduchost a transparentnost patří k naší strategii, dovedli jsme proces do takové formy, že klienti jsou někdy překvapeni, jak je to snadné. V následném klientském průzkumu po spuštění to ocenili a těší nás, že to potvrdila i odborná porota v soutěži Zlatá koruna.

Technologie jdou neskutečně vpřed. Jak to ale zvládáte po právní stránce? Na jedné straně přibývá povinností ohledně regulace, informací a tak dále. Na druhé lze jedním klikem sjednat smlouvu, otevřít účet….

Pokud se pohybujete v bankovním sektoru, tak regulace je něco, s čím musíte počítat. Základem je mluvit na klienta jeho jazykem, ale přiznávám, že je to občas oříšek. Zejména v online prostředí, kde někomu může chybět lidský faktor. Klienti jsou navíc různí a každému vyhovuje něco jiného. Proto je pro nás návrh uživatelského rozhraní a testování s klienty vždy středobodem každého nového procesu. V této oblasti vnímám za poslední roky asi největší posun. Klient a jeho potřeby jsou v centru všeho dění a za každým naším rozhodnutím.

V 90. letech získalo stavební spoření obrovskou popularitu. Pak přišlo období spořicích účtů, začaly se rozjíždět investice. Kam byste jej zařadil dnes? Z hlediska klientského portfolia, z hlediska výhod, charakteristik…

Češi jsou v podstatě konzervativní národ, a to tomuto produktu svědčí. Proto si stavební spoření za dobu své existence vydobylo pevné místo mezi bankovními produkty. Do svého portfolia produktů ho často začleňují i lidé, kteří nemají problém vkládat finance do riskantnějších investic. Vklady jsou totiž pojištěné a se státním příspěvkem je i úroveň zhodnocení na slušné úrovni. Výhodou je i to, že po ukončení šestileté vázací doby, která je dána zákonem, může klient využít své úspory na cokoliv. Velmi oblíbené je stavební spoření dětem, které jim usnadňuje vstup do života. V Buřince je pětina smluv uzavřena právě pro děti, a to je mezi bankovními produkty unikátní.

Co se změnilo od vzniku této formy spoření v roku 1993?

Jak se vše okolo nás zrychluje, mění se i potřeby našich klientů. Dnes už si jen málokdo založí stavební spoření, aby si za dva roky mohl vzít výhodný úvěr. Klienti se tedy dnes v zásadě dělí na dvě skupiny, které se velmi málo překrývají. Na spořící, takzvané přátelské klienty, a ty, kteří si chtějí vzít úvěr bez čekání. Tomu se samozřejmě musí přizpůsobit i nabídka produktů. U stavebního spoření proto nabízíme cílové částky odpovídající tomu, jak má klient v plánu spořit a v případě potřeby úvěru si může cílovou částku navýšit. Co se týče úvěrů, umožňujeme anuitní splácení i u překlenovacích úvěrů, což do nedávna bylo možné jen u Buřinky. Konkurence ale nespí a rovněž se vyvíjí.  

Jinak samozřejmě dlouhodobě klesají sazby na bankovním trhu, na což musíme reagovat. Snažíme se ale tyto zásahy minimalizovat a aktuální úročení vkladů jedním procentem ročně se nám, přes různé výkyvy sazeb na bankovním trhu, daří držet stabilní již několik let. 

Lze nějak stavební spoření inovovat? Ať už ohledně spoření či půjček?

Určitě. Zejména v oblasti digitalizace. Jako jediná stavební spořitelna nabízíme již pět let plně online sjednání včetně dětských smluv. Co se týče produktových inovací, tak většina stavebních spořitelen se soustředí jen na vstupní poplatek, na který dávají různé akční slevy. Někteří nabízejí i sjednání zdarma, ale je třeba si uvědomit, že je to často za cenu omezujících podmínek. To je zásadně proti naší strategii, kterou je, jak jsem již říkal, jednoduchost a transparentnost. Trh se neustále vyvíjí a my určitě nezůstaneme pozadu. Proto neustále pracujeme na nových věcech, ale zatím nemůžu ani naznačovat.

Co si máme představit po pojmem řízení změn ve Vašem oboru?

Dříve to bylo synonymum pro projektové řízení, ale dnes se většinou jedná o hybridní modely dodávek projektových a agilních týmů. Každopádně se dnes daleko více času tráví prototypováním, testováním s klienty a velký důraz je kladen i na správnou komunikaci. Vše je třeba pečlivě měřit, aby bylo možné následné, nikdy nekončící ladění. Vše se mění velmi rychle, a proto musíme zůstat neustále připraveni se adaptovat.  

Co je teď pro Vás největší výzvou?

Nyní pracujeme na úplně nové technologické platformě, která nám umožní řídit procesy napříč distribučními kanály, takzvaný omnichannel koncept. V praxi tak například klient založí požadavek ve svém internetovém bankovnictví, který následně může dokončit na pobočce. Nebo naopak rozjedná požadavek se svým bankéřem a potom ho potvrdí přes své internetové bankovnictví. V každém distribučním kanále bude samozřejmostí možnost digitálního podpisu, abychom mohli řešit vše efektivně, rychle a bez papíru.

 

Jiří Neumann

Jiří Neumann je ředitelem pro vklady a řízení změn u Stavební spořitelny České spořitelny, známé též pod názvem Buřinka. V minulosti pracoval jako projektový manažer například v mateřské České spořitelně či v O2. Vystudoval Západočeskou univerzitu v Plzni, obor strojírenství a management.