Sektor q-commerce roste. Je příležitostí zejména pro digitalizaci retailu a gastro průmyslu

Rozvíjí se platformy, které zákazníkům rozvážejí jídlo a další spotřební produkty.

Rozvíjí se platformy, které zákazníkům rozvážejí jídlo a další spotřební produkty. Zdroj: Dáme jídlo

Nakupování na internetu se v posledních letech posunulo o několik kroků dopředu. Do popředí se dostává i takzvané q-commerce, tedy rychlé doručování jakéhokoliv zboží koupeného online k zákazníkovi, a to do 30 minut. Rozvíjí se také platformy, které zákazníkům rozvážejí jídlo a další spotřební produkty. To otevírá prostor jak pro gastro průmysl, tak pro malé a střední retailové obchodníky, kteří takový ekosystém pro svůj byznys mohou využít.

Podle nejnovějších dat má globální trh s rychlým doručováním hodnotu více než 150 miliard dolarů. Od roku 2017 se více než ztrojnásobil. Ke strmému nárůstu přispěla hlavně pandemie koronaviru a odhady uvádějí, že trh se službami tzv. q-commerce bude mít do roku 2027 hodnotu 223 miliard dolarů. Mezi hlavní hnací síly tohoto odvětví přitom patří neustálé inovace v technologiích, efektivnější práce s daty, ale především pokračující posun spotřebitelského chování směrem k impulzivnějšímu nakupování. A právě to může znamenat příležitost i pro české restauratéry a retailery.

Přidání online prodeje jako živá voda podnikání

Provoz vlastního obchodu nebo restaurace je dnes náročné. Podnikatelé proto musejí neustále hledat nové cesty, jak své podnikání rozšířit a přiblížit novým zákazníkům. Pro některé z nich může být východiskem právě sektor q-commerce, potažmo spolupráce s platformou, která se rychlým doručením v Česku zabývá.

Právě zalistování na delivery či q-commerce platformě může restauratérům a prodejcům nabídnout optimalizaci nákladů za provoz e-shopu a z velké části i za marketing. Webové a mobilní rozhraní pak může zcela nahradit online prodejnu. „Naše služby nijak nechtějí nahrazovat zážitek z návštěvy restaurace či malého obchodu. Obchodním partnerům však nabízíme rozšíření prodejních kanálů. Pomůžeme jim s přidáním online prodeje jejich zboží či jídla, a to včetně možností rychlého doručení zákazníkovi v řádech několika desítek minut. Pokud je například restaurace schopna obsloužit nejen zákazníky, kteří dorazí do restaurace, ale uvařit i pro ty, kteří si objednávají z pohodlí domova nebo od svého pracovního stolu, zpravidla přidání této nové části byznysu vede k nárůstu obratů o 50 procent. Jsou i takové případy, kde spolupráce s námi přinesla partnerů i dvojnásobný růst,“ přibližuje Petr Indra, obchodní ředitel společnosti Dáme jídlo, která je v Česku průkopníkem mezi delivery platformami.

Symbióza mezi podnikem a q-commerce platformou

Zalistováním na q-commerce platformu v podstatě získává restauratér či retailer i tým marketingových manažerů a prodejců. Platforma a podnik spolu sdílí jen významný cíl, kterým je zvyšování počtu objednávek. Služby platforem Dáme jídlo, Dáme market nebo Dáme rozvoz tak pro firmy slouží zejména jako marketingový kanál, který jim umožňuje oslovit i takové publikum, které by na ně za jiných okolností třeba vůbec nenatrefilo.

„Naše partnerské obchody a restaurace promujeme skrze různé kampaně a za pomoci nejrůznějších nástrojů. V minulosti jsme například uspořádali hvězdné delivery pro restauraci Forky’s, kdy zákazníkům jejich oběd doručoval hudebník Ben Cristovao. Spolupracujeme také s úspěšnými e-sport týmy, které přibližují naše partnery milovníkům počítačových her. Komunikujeme ale i klasickými metodami, jako třeba reklamou v televizi a v rádiu, v online prostředí, ale třeba i skrze tzv. push notifikace, tedy oznámení, která se našim uživatelům objeví na jejich mobilních zařízeních,“ doplňuje šéf marketingu Dáme jídlo Lukáš Burda.

Podpora menších lokálních projektů

Spolupráce s q-commerce platformou má pak smysl zejména pro menší a střední podniky, ale také pro lokální obchody a restaurace. Právě ty musí často hledat cesty, jak optimalizovat své náklady a jak přilákat ještě širší spektrum zákazníků. Lokální řeznictví nebo třeba pekárna se přitom jen stěží dostane do velkého retailového řetězce. Doručovací platforma proto může být ideálním partnerem právě pro tento typ podniků.