Zkratky, technologie a řeč těla. Vyzkoušejte si, zda jste mistry komunikace

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Řeč těla
Ikony
3
Fotogalerie

Komunikace je základní lidskou schopností a potřebou. Lidé, kteří toto umění ovládají lépe než ostatní, dosahují snadněji svých cílů a zpravidla jsou úspěšnější v osobním i pracovním životě. Jak jste na tom vy? Dokážete snadno rozpoznat, co vám lidé chtějí sdělit, nebo jen mluvíte, ale nekomunikujete? Udělejte si krátký test a zjistěte, zda jste mistrem komunikace.

Podle následujících tří odpovědí poznáte, zda jste v komunikaci jako doma, nebo je pro vás nutným zlem. I kdyby vaše odpovědi nebyly vždy správné, nevěšte hlavu. Dnes nám již s řadou komunikačních otázek dokážou pomoci moderní technologie.  Tyto otázky proto připravil Ivan Sýkora, který se na takové technologie specializuje.

Zkouška první: Řeč těla

Velmi důležitou součástí komunikace je schopnost rozpoznat drobné nuance v projevu, zejména v tom neverbálním. Dokážete poznat, jaké emoce znázorňují výrazy osob na obrázku, nebo se v řeči těla neorientujete? Řeč tělaŘeč těla|CISCO

„Studie uvádějí, že neverbální komunikace tvoří přibližně 60 % sdělení. To, jak se tváříme, naše mimika, postoj nebo gesta prozrazují často více než slova. Při pouhém telefonním hovoru tak může dojít ke ztrátě více než poloviny obsahu toho, co vám protějšek sděluje. To je také důvod, proč se zejména ve firemním prostředí využívají pro komunikaci stále častěji videokonferenční nástroje. Práce je potom snazší a navíc se ušetří na cestování,“ vysvětluje Ivan Sýkora.  Pokud jste odpověděli, že na obrázku A je znuděnost, na B je nesouhlas či odpor a na C je údiv nebo nepochopení, pak máte rozvinuté vnímání a snadno využijete potenciál, který videokonference nabízí.

Zkouška druhá: hi-tech komunikace

Někdo, pro koho je komunikace s okolím naprosto samozřejmá, by měl znát alespoň některé aplikace, které se dnes běžně používají. Jak jste na tom vy? Poznáte, kolik z následujících aplikací je určeno pro komunikaci? IkonyIkony|CISCO

Na ploše se nachází pět komunikačních aplikací. Dále tam vidíme aplikace pro plánování schůzek, zaznamenávání úkolů nebo tvorbu poznámek, pro řízení projektů, a sdílení dat. Všechno to jsou vlastně nástroje, které používáme k nějaké formě komunikace a spolupráce. Zamyslete se: Kolik různých komunikačních aplikací používáte vy? A kolik aplikací pro plánování nebo sdílení dat? Určitě se vám už někdy stalo, že jste hledali nějakou informaci, kterou jste obdrželi, ale nemohli jste si vzpomenout, ve které aplikaci ji hledat. „Komunikační přeborník nemusí být minimalista a používat omezené množství platforem, aby se mu toto nedělo, ale využívá řešení, ve kterém je má všechny integrované,“ radí Ivan Sýkora. Všechny aplikace na této ploše a mnoho dalších lze totiž propojit do jediného komunikačního nástroje. A pak už se nikdy žádná informace neztratí.

Zkouška třetí: Efektivní zkratky

Dnešní doba často vyžaduje, aby komunikace byla rychlá a přesná. K tomu nám slouží zkratky. Používáme je zejména v soukromých zprávách, ale dokážou nám pomoci i v pracovní komunikaci, pokud je umíme používat. Vyzkoušejte si, jestli znáte význam takzvaných byznysových zkratek.

FYI ,TBA, TBC, ASAP, BYLO, EOB, 1-2-1, FTFY, RfQ, RSVP, TBD, BTW

Pokud vám ve slovníku chybí jedna nebo dvě zkratky, tak je to vynikající výsledek. Pokud jste tápali, nevadí, na konci článku najdete vysvětlivky. Každopádně umět rychle a přesně předat myšlenku či informaci kolegům je k nezaplacení. I proto se dnes tolik uplatňují různé chatovací aplikace. Email přitom ustupuje do pozadí a je vnímán spíše jako nástroj pro předání složitějších nebo formálnějších sdělení. V provozní komunikaci hrají prim služby pro okamžité zasílání zpráv neboli IM (instant messaging). „Dávejte si ale pozor. K pracovním účelům je vhodné používat pouze profesionální byznysová řešení, která garantují potřebnou bezpečnost a navíc nabízí užitečné funkce,“ varuje Ivan Sýkora před výběrem běžných komunikačních platforem, které ne vždy splňují požadavky na pracovní použití.

Schopnost komunikovat dává lidem velkou moc ovlivnit dění kolem sebe a moderní technologie jim v tom budou stále více pomáhat. Pro firmy pak komunikativní lidé a správné technologie mohou znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. Pokud jste ještě nikdy žádnou technologickou vymoženost pro pracovní komunikaci nepoužili, můžete si je zdarma vyzkoušet. Stačí se registrovat zde.

Význam zkratek

FYI (For Your Information) = Pro tvoji informaci. Zkratka užívající se často při přeposílání emailu kolegovi, aby byl v obraze.

TBA / TBC (To Be Announced / To Be Confirmed) = Bude upřesněno / Bude potvrzeno. Tato zkratka informuje, že přesné údaje budou teprve potvrzené, například čas a místo schůzky.

ASAP (As Soon As Possible) = udělat požadovanou činnost co nejdříve je to možné – s nejvyšší prioritou.

BYLO (Before You Leave Office) = Ještě než opustíš kancelář. Silnější ASAP.

EOB (End of Business Day) = Konec pracovního dne. Uvádí se často ve spojení s něčím, co je potřeba udělat ještě ten den.

1-2-1 / 1-TO-1 (Meeting face to face) = Setkání ve dvou, například s manažerem nebo kolegou, aby se prodiskutovala nějaká práce. Patří sem například i pozvánka na osobní školení ve stylu „jeden na jednoho“.

FTFY (Fixed that for you) = Opravil jsem to za tebe.

RfQ (Request for Quotation) = Žádost o zaslání cenové nabídky. Jedná se o standardní obchodní proces, jehož účelem je vyzvat dodavatele, aby podal nabídku. V tomto dokumentu se kromě ceny vyskytují například platební podmínky nebo délka smlouvy.

RSVP (répondez s'il vous plaît) = Prosím odpověz. Využívá se například jako žádost o potvrzení schůzky či akce, kdy musí pozvaná osoba potvrdit, zda se zúčastní či ne.

TBD (To be discussed) = Bude projednáno.

BTW (By the way) = Mimochodem