Zpožděné zavazadlo při letu vám pojišťovna proplatí až po šesti hodinách

Tatry - i nejkrásnější dovolenou vám mohou zkazit třeba ztracená zavazadla

Tatry - i nejkrásnější dovolenou vám mohou zkazit třeba ztracená zavazadla Zdroj: Michaela Szkanderová

Nora Veselá

Zatímco vcházíte do příletové haly v Athénách, váš kufr se bezprizorně točí na pásu někde v Dubrovníku. I takhle může vypadat začátek dovolené, kdy se místo odpočinku budete muset dovolávat, abyste se mohli opět šťastně shledat na správném letišti. Zavazadla se vám mohou ztratit a zničit také ve vlaku, autobusu nebo třeba v karavanu. Pokud máte pojištění, bude vás to bolet o něco méně. Jde ale o to si ho správně nastavit.

Než se vydáte na cestu, pojistka by měla být základem. Pro mnoho lidí je to samozřejmost, někomu ale připadá zbytečná, případně se v oblasti pojištění dobře nevyzná. Správně nastavená pojistka už v dnešní době umí mnoho. I v oblasti zabezpečení cestovních zavazadel.

„Pojištění zavazadel se vztahuje zejména na ztrátu zavazadel nebo jejich poškození či zničení způsobenému například požárem, vichřicí, krupobitím, vodovodní škodou, v důsledku dopravní nehody a dalšími přírodními vlivy,“ uvádí Petr Milata, mluvčí skupiny ČSOB. Doplňuje, že v jejich případě kompenzuje i odcizení zavazadel z uzamčeného prostoru, včetně prostoru dopravního prostředku, pokud nebyly zvnějšku viditelné.

„Hradíme také odcizení věcí z místa k tomu určeného, přestože jsou zvnějšku viditelné, například kola z nosiče kol na autě. V rámci pojištění zavazadel plníme i v případě jejich poškození nebo ztráty při přepravě, například letecké, a to do limitu pojistného plnění uvedeného v pojistné smlouvě,“ říká Milata.

Pojistný balíček rozhoduje

Abyste mohli čerpat náhradu škody při poškození či ztrátě zavazadel, pak byste si měli sjednat některý z komplexních cestovních produktů dané pojišťovny. Pojistit si pouze zavazadla mimo doporučený balíček totiž nelze. „Pojištění zavazadel je součástí balíčku společně s pojištěním úrazu, odpovědnosti, zpožděním zavazadel, letu a podobně. U Kooperativy je možné si tento balíček přikoupit k základnímu pojištění léčebných výloh,“ vysvětluje Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativy.

Mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová upozorňuje, že ani v jejich případě pojištění zavazadel nebývá nikdy pouhou součástí pojištění léčebných výloh. Je proto dobré nechat si poradit, který z produktů tuto možnost zahrnuje, případně si důkladně přečíst všechny body pojistné smlouvy, pokud si sjednáváte pojištění on-line.

Podobný přístup mívají pojišťovny i ve vztahu ke zpožděným a ztraceným zavazadlům. Výpadky ve vykládkách, kterým čelilo Letiště Václava Havla počátkem července, kdy nemělo dostatek personálu a jednoduše tyto procesní kroky nestíhalo, by pro většinu z nich likvidní nebyly. „Pokud došlo ke zpoždění zavazadla do destinace v zahraničí, pak má klient nárok na zakoupení nezbytně nutných věcí osobní potřeby – například hygienických potřeb a oblečení, náklady na jejich pořízení pak musí umět prokázat,“ vysvětluje Jan Marek, tiskový mluvčí Generali Česká pojišťovna. Zpožděné zavazadlo je podle něj kompenzované jen v případech, kdy je řádně zaregistrované. „Situace, která vznikla při návratu na Letišti Václava Havla v Praze, nebyla z pohledu pojištění zavazadel likvidní. Pojištění se na tento případ nevztahuje,“ připomíná.

Obdobně zpoždění vyhodnocuje i pojišťovna Uniqa. „Pojistitel uhradí doložené náklady na nezbytné věci pojistěného - hygienické potřeby, nutné oblečení a občerstvení, mimo alkohol a tabákové výrobky, v souvislosti s prokazatelným zpožděním dodání řádně odbavených zavazadel pojištěného," říká Eva Svobodová. Pojištění ale platí i v jejich případě mimo Českou republiku, zároveň musí přesáhnout šest hodin u pravidelného letu rezervovaného pojištěným. „Limit plnění se vztahuje na každého cestujícího uvedeného v pojistné smlouvě. Klient dokládá účelně vynaložené náklady na pořízení nezbytných věcí účtenkami a paragony po návratu do České republiky,“ dodává.

Elektronika versus pravidla přepravy

V dnešní době si zdaleka nevystačíme jen s hygienickými pomůckami a oblečením, součástí našich zavazadel bývá i elektronika zahrnující počítače, fotoaparáty, telefony, tablety i další zařízení. Pojišťovny reflektují naši potřebu mít je pod ochranou, je však třeba i v tomto případě znát pojistné podmínky.

Některé instituce totiž počítají i s viditelnými zavazadly v prostoru dopravních prostředků, případně s jejich uložením v kufru, zatímco jiné už taková místa akceptují jen s určitými omezeními. Případně se proti plnění pojistného takto uložených osobních věcí ve svých regulích jasně vymezují. „U naší pojišťovny je elektronika vyloučena v motorovém vozidle, pokud nebyla pojistná událost zapříčiněna dopravní nehodou. Pak bychom hradili i elektronické a optické přístroje,“ uvádí Milan Káňa.

Generali Česká pojišťovna rovněž uplatňuje omezení v případě osobních automobilů a motocyklů. „Pojištění se nevztahuje na fotoaparáty, kamery, audiovizuální techniku, drony, mobilní telefony, chytré hodinky, sporttestery, počítače a podobně, včetně jejich příslušenství, které byly odcizené krádeží vloupáním do motocyklu nebo motorového vozidla nebo jeho přívěsu. A to i v případě, že k odcizení došlo na hlídaném parkovišti,“ říká Jan Marek. „Za jiných okolností jsou samozřejmě tyto věci pojištěním kryté,“ dodává.

Co pak nebere v potaz žádná pojišťovna, je ztráta věcí vlastním zaviněním. Určité podmínky je ovšem třeba splnit i při požadování nároku na proplacení škody. Při letu je potřeba doložit, že zavazadlo bylo předané přepravci. V případě cesty jiným dopravním prostředkem budete potřebovat při krádeži součinnost policie. A to do 24 hodin po odcizení vašich věcí. „Dle okolností vzniku škody, například v případě odcizení věcí vyžadujeme policejní protokol, seznam odcizených věcí včetně jejich hodnoty, ideálně doložených účtenkami,“ doporučuje Petr Milata.

„Aby vznikl nárok na pojistné plnění, má klient povinnost v případě škodní události v důsledku zpoždění nebo poškození, zničení, odcizení u dopravce řádně zaregistrovaných zavazadel doložit letenku. Současně také originál reklamačního protokolu dopravce o poškození, zničení nebo odcizení zavazadel,“ vyjmenovává Jan Marek, co je třeba při přepravě vzdušnou cestou.

Za situace, kdy dojde ke zpoždění v dodání zavazadla, doporučuje Marek kromě originálu reklamačního protokolu o zpožděném dodání zavazadel s datem a hodinou plánovaného a skutečného dodání zavazadel ideálně také potvrzení o nedoručení zavazadel, zároveň by se měly předložit účty za nákup nezbytných náhradních věcí.

Pokud cestujeme hromadnou dopravou, pak je podle jeho slov ideální uložit zavazadlo na místo určené přepravcem, případně si zajistit doklad o předání zavazadla, jestliže se tato možnost nabízí.