O téměř polovinu obchodů se postaraly USA, kde objem transakcí poprvé v historii přesáhl dva biliony dolarů, nejaktivnějšími sektory byly zdravotnictví a technologie. „Ekonomiky většiny zemí rozvinutého světa se vymanily z recese a daří se jim růst, což se projevuje i na úrovni společností, kterým rostou zisky. Velké firmy tak hromadí volné peněžní prostředky, které využívají právě na akvizice,“ vysvětluje odborník PwC na transakce Jan Hadrava.
Dalším faktorem jsou nízké úrokové sazby. „Akvizice jsou totiž ve většině případů financovány kombinací vlastních a půjčených zdrojů, díky nízkým sazbám si pak společnosti půjčují za velmi výhodných podmínek,“ připomíná Hadrava.
Do letošních statistik významně promluvilo hned několik obrovských obchodů, na 160 miliard dolarů vyšel americký Pfizer nákup farmaceutické společnosti Allergan, necelých 110 miliard pak dala belgická pivovarnická společnost AnheuserBusch Inbev za jiného velkého hráče z branže, skupinu SABMiller. Celkem v devíti případech letos kupující akceptoval částku převyšující 50 miliard dolarů, 58 obchodů proběhlo s cenovkou přes 10 miliard, v obou případech jde podle Dealogiku o historické rekordy.
Z akvizičního boomu těží i jejich aranžéři. Ti si podle statistik Dealogiku přišli letos v provizích už na 25 miliard dolarů, první dvě příčky žebříčku nejlépe placených poradců obsadily zámořské investiční banky Goldman Sachs a Morgan Stanley.