Bankovní poplatky jsou v České republice velkým tématem již několik let. Tradiční tuzemské bankovní ústavy totiž vybírají i některé absurdní poplatky, například za vedení účtu nebo za výběr peněz z vlastního bankomatu, které by si ve vyspělých zemích svým zákazníkům nedovolily účtovat.
Domácnosti už mají velký výběr
Zatímco pro domácnosti se v minulých letech situace značně zlepšila, účty bez poplatků jim začalo nabízet hned několik bank, poměry zůstávají nejhorší pro malé firmy a charitativní organizace. Zatímco pro domácnosti se v minulých letech situace značně zlepšila, účty bez poplatků jim začalo nabízet hned několik bank, poměry zůstávají nejhorší pro malé firmy a charitativní organizace.
Další banka však změnu chystá. „mBank podobnou službu výhledově plánuje, ale tento rok se zatím zaměřujeme na retailový segment,“ potvrzuje pro server BusinessInfo.cz mluvčí mBank Ivana Vejvodová. Malé firmy se i přes omezené možnosti daly do pohybu a stále více využívají bezplatné konto u Fio banky. „Od poloviny devadesátých let jsme používali účet s poplatky. Pro změnu jsme se rozhodli nejenom kvůli tomu, že nemusíme hradit poplatky za vedení účtu, ale také kvůli výrazně výhodnějším cenám dalších služeb. Pro nás je nejdůležitější výše plateb do zahraničí.
Například na Slovensko jsou poplatky nulové, u převodů do Polska jsme u původní banky platili 850 korun, u současné banky jsou to dvě stovky. Přitom zahraničních plateb máme spoustu,“ vysvětluje své rozhodnutí přejít k bance bez poplatků za vedení účtu Radim Juřica, jednatel společností Novapoint a Inext.
„Pokud firma dříve platila za transakci čtyři koruny a má jich více než stovku měsíčně, je to velký rozdíl. Jen na transakcích tedy ušetříme zhruba šest set korun měsíčně. A takové peníze umím utratit jinak než na bankovních poplatcích, raději si zajdu na dobrou večeři,“ dodává Radim Juřica.
První byla eBanka, pak přišlo zhoršení
To, že vedení účtu bez poplatků je pro malé firmy důležitý faktor, potvrzuje také Lucie Pavlíčková, jednatelka společnosti Mimiplus. „Naší první bankou byla před lety eBanka. Oslovila nás právě díky tomu, že byla bezpoplatková a důležité pro nás bylo také internetové bankovnictví, které tehdy začínalo,“ vzpomíná Lucie Pavlíčková a pokračuje: „Když pak eBanka přešla pod Raiffeisen bank a začaly přibývat poplatky, stoupaly nám náklady ročně na obrovskou částku v desítkách tisíc korun. Proto pro nás bylo strašně důležité najít bezpoplatkovou funkční a spolehlivou banku.