Banky větří prostor pro prestižnější karty

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Tuzemské banky mají stále co dohánět v segmentu prémiových platebních karet. „Zatímco v západní Evropě je dvacet až třicet procent platebních karet prémiových, u nás je to jen pět procent,“ vypočítává Matouš Michněvič, ředitel pro produktová řešení ve společnosti MasterCard.

K prémiovým kartám patří nejen platinové či zlaté karty, ale také různé co-brandové kreditní karty vydávané například ve spolupráci s aerolinkami, čerpacími stanicemi či supermarkety. Takových je v Česku 400 tisíc, do tří let by se jejich počet měl zdvojnásobit.

Karty zlaté a platinové tvoří podle statistik společnosti Visa jen 1,7 procenta. V Rakousku je to více než čtvrtina. „Tento fakt potvrzuje, že zde máme obrovský prostor pro další rozmach,“ podotýká Marcel Gajdoš ze společnosti Visa.

Nejprestižnějšími kartami na tuzemském trhu jsou dvě kreditky. MasterCard World Elite, kterou nabízí pouze Raiffeisenbank pro klienty svého privátního bankovnictví FWR. „Vlastní ji stovky klientů,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Ceníková cena činí deset tisíc korun ročně. Ta se dá ale individuálně upravit, podobně je tomu u stejně prestižní karty Visa Infinite, kterou zatím nabízí jen Česká spořitelna movitým klientům Erste Premier. Vedení Visa Infinite stojí dvanáct tisíc ročně. „Výsledná cena je však zcela individuální,“ uvedl Marek Pšeničný z tiskového centra České spořitelny.

Společnosti Visa a MasterCard usilovně jednají s dalšími bankami o zařazení těchto karet do jejich produktové nabídky. Karetní společnosti na těch nejprestižnějších kartách nevydělávají více. „Nabídnutí zlaté karty klientovi je určitá odměna za jeho loajalitu,“ domnívá se Michněvič. Karetním společnostem jde především o to, vydat více prémiových karet než konkurence, protože jejich majitelé utrácejí podstatně více, z čehož plynou těmto společnostem vyšší marže.

O poznání rozšířenější jsou platinové karty Visa a MasterCard. Nabízejí je například Komerční banka či UniCredit Bank. „UniCredit Bank eviduje meziročně vysoký nárůst nově sjednaných karet Visa Platinum, a to více než o šedesát procent,“ uvedl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

O pět kroků za zahraničím
Jak moc pozadu je na českém trhu nabídka karet pro bohaté, dokládá ukázka prestižních karet ve Spojených státech. Pouhé vedení karty stojí tisíce dolarů ročně. Například Stratus Rewards karta od Visy stojí ročně 1500 dolarů a je určena pro klienty, kteří létají privátními letadly. Dále karta Visa Signature, kterou vydává JP Morgan privátním klientům, je vyrobena z palladia a čísla a písmena na kartě jsou vyvedena 23karátovým zlatem, tato karta stojí „jen“ 600 dolarů ročně, zájemce však musí mít alespoň čtvrt milionu dolarů připravených k investování. Naprostým vrcholem je karta American Express Centurion, jejíž vydání stojí pět tisíc dolarů a roční vedení pak 2500 dolarů. Aby byla klientovi karta Centurion vůbec nabídnuta, musí již plnit další podmínku, kterou je minimální roční útrata čtvrt milionu dolarů.