Banky zvýšily výdaje na lobbying v Bruselu

Euro (ilustrační foto)

Euro (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: Images Money via Flickr

Americká investiční banka Goldman Sachs loni utratila mezi 700 a 799 tisíci eury za lobbying v Bruselu. To je až 14krát více než o rok dříve. Vyplývá to z údajů transparentního registru Evropské komise. Američané v tom nejsou sami. Pravidla transparentnosti ukazují, že švýcarská UBS utratila loni za prosazování svých zájmů u orgánů Evropské unie 1,7 milionu euro. V roce 2013 to bylo jen sto tisíc euro.

Zvýšené výdaje na prosazování svých zájmů u špiček Evropské unie způsobilo zpřísnění pravidel. To zakazuje představitelům Komise scházet se se zástupci soukromých firem, pokud se do loňského 1. prosince nezaregistrovaly v transparentním registru. Například Goldman Sachs se do něho přihlásila teprve na konci listopadu. Ve stejném období si američtí investiční bankéři otevřeli v Bruselu také kancelář s oficiálním zastoupením.

Nová pravidla se rychle projevila v oficiálních statistikách o tom, kolik finanční domy utrácejí za lobbování v centru Evropské unie. Deutsche Bank uvedla, že v roce 2013 utratila dva miliony eur, loni to byly již čtyři miliony.

Goldman Sachs nicméně nadále utrácí více za lobbying na domácí půdě. Loni za své washingtonské lobbisty utratila 3,4 miliony dolarů. Nejvíce, 4,6 milionu dolarů, to bylo v roce 2010, kdy byla banka pod palbou Kongresu za své předkrizové praktiky. Vyplývá to z údajů amerického Centra pro odpovědnou politiku. Její američtí konkurenti za lobbying v metropoli Spojených států utrácejí ještě více. Morgan Stanley loni utratila 4,8 a JPMorgan Chase dokonce 6,3 milionu dolarů.