Čas v korporaci byl nejtemnějším obdobím mého života, říká byznysmen Ondřej Fryc

Ondřej Fryc

Ondřej Fryc Zdroj: Michal Tomeš

Ondřej Fryc
Ondřej Fryc
Ondřej Fryc
Ondřej Fryc
Ondřej Fryc
7
Fotogalerie

Tolikrát už mluvil o tom, jak vybudoval jeden z největších e-shopů v Česku, a dvakrát ho zvládl za miliardy prodat, že se k tomu ani nechce vracet. Podnikat začínal jako kluk a rozhodně by neměnil. „Začátky devadesátých let jsem nezažil, ale byly unikátní, i podprůměrně vybavený člověk měl šanci se chytit,” říká podnikatel a investor Ondřej Fryc.

Byla devadesátá léta z vašeho podnikatelského pohledu jednodušší?

Dnes je určitě jednodušší získávání kapitálu, protože tehdy nebylo nic jako venture kapitálové fondy. Od začátku se musel stavět profitabilní byznys, kdežto dnes můžete od počátku stavět neprofitabilní byznys. Z tohoto pohledu je to jednodušší dnes.

Udělal byste něco jinak?

Ano, určitě. Udělal jsem spoustu chyb, jsem si jich vědom.

Například?

Když Mall.cz přešel pod Naspers, nedokázal jsem se přizpůsobit korporaci a myslel si, že můžu všechno dělat dál stejným způsobem. A třeba jeden konkrétní e-mail, kterým jsem všechny pozurážel, bych už určitě znovu neposlal.

Stále jste měl ve firmě svůj podíl, ale byl jste zaměstnancem. S tím se asi člověk špatně vyrovnává.

Čas v korporaci byl nejtemnějším obdobím mého života. Nedokázal jsem se srovnat se svou rolí. Já se vnímal jako byznyspartner, protože jsem tam měl pořád peníze, ale oni mě vnímali jako zaměstnance. Ten nesoulad vzájemného očekávání a motivací byl hlavním problémem.

Vaší hlavní náplní je nyní fond Reflex Capital. Měsíčně vám přijde zhruba 100 projektů, zafinancujete jednu věc za dva tři měsíce. Je pořád kde brát? Jsou vůbec dobré a reálné nápady?

Je pravda, že člověk už je apatický, ošoupaný, když se potká s dvaceti různými „appkami“ v řadě. Občas chybí dostatečný entuziasmus, když uslyší nějaký super nápad. Někdy je těžké nemít tendenci ho hned na začátku zastavit. Prvotní pohovory proto nedělá jeden člověk, ale snažíme se střídat.

A ty nápady? Je jich dost?

Snažíme se deal flow budovat i z jiných zdrojů, nejen z českých. Máme nyní člověka v Americe a budujeme tam zázemí pro start-upy. Budeme mít v Silicon Valley dům, kde start-upy budou moci začít. Budeme mít ale člověka i na východním pobřeží, abychom měli pokryté USA z obou stran. Nesnažíme se soupeřit s hlavními venture kapitálovými fondy v USA, ani nemáme šanci s nimi soupeřit. Ale oni dost často jdou stádním přístupem, všichni se hrnou jedním směrem, protože je něco zrovna in. My se díváme naopak. Na to, co zrovna není in, protože tam máme šanci uspět.

Budete konkrétní?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!