Chcete převzít konkurenci, ale nevíte, jak na to?

„Pokud společnosti chtějí zvýšit svůj tržní podíl či expandovat na nové trhy, jednou z přirozených alternativ rozvoje je převzetí konkurenční společnosti,“ říkají odborníci na transakční poradenství Lukáš Hruboň (vlevo) a Boris Gnoth.

„Pokud společnosti chtějí zvýšit svůj tržní podíl či expandovat na nové trhy, jednou z přirozených alternativ rozvoje je převzetí konkurenční společnosti,“ říkají odborníci na transakční poradenství Lukáš Hruboň (vlevo) a Boris Gnoth. Zdroj: PR

Jedním ze způsobů, jak rozšířit své podnikání, je převzetí konkurenční společnosti. O tom, jak v praxi vypadá akviziční proces, jsme si povídali s odborníky na transakční poradenství společnosti Mazars Lukášem Hruboňem a Borisem Gnothem.

Jak časté je v současné době převzetí konkurence?

Boris Gnoth: V současné době cítíme ze strany našich klientů rostoucí poptávku po službách transakčního poradenství. Pokud společnosti, kterým se podařilo zvládnout uplynulou ekonomickou krizi, chtějí zvýšit svůj tržní podíl či expandovat na nové trhy, jednou z přirozených alternativ rozvoje je převzetí konkurenční společnosti.

Lukáš Hruboň: Trh fúzí a akvizic roste především v sektoru nemovitostí, informačních technologií, zdravotnictví, potravinářství či tradičních oborech průmyslu a návazných služeb. Investoři mají zájem jak o stabilní společnosti s několikaletou historií, tak o tzv. „start-upy“ se zajímavým předmětem činnosti. Nejedná se jenom o nové IT společnosti vyvíjející webové aplikace, ale také např. o výrobní společnosti s originálním nápadem. Lze také investovat do vyčleněné „start-up“ části podnikání zavedené technologické společnosti. Touto cestou je nalezena nejvhodnější struktura financování odpovídající rizikovému profilu podnikání.

Můžete našim čtenářům přiblížit, jaké činnosti je nutné udělat, pokud se podnikatel rozhodne koupit svoji konkurenci?

Lukáš Hruboň: Nejdůležitější je stanovení akviziční strategie a výběr cílové společnosti. Ještě před zahájením obchodních jednání musí mít kupující jasno, kvůli čemu cílovou společnost kupuje a která kritéria jsou zásadní pro její výběr. Jen po splnění definovaných podmínek by měl být akviziční proces zahájen.

Boris Gnoth: V prvotní fázi asistujeme investorovi při vyhledání vhodných cílových společností, jejich úvodním kontaktu a orientačním výpočtu tržní hodnoty společnosti (tj. bez synergií). Pokud mají obě strany po prvotním setkání zájem v jednání pokračovat, podepíšou tzv. „Letter of Intent“, který obsahuje cíle, způsoby a rámcové podmínky transakce. Dále následuje uzavření „dohody o mlčenlivosti“ a provedení tzv. „due diligence“ – předinvestiční prověrky zaměřené na správnost a úplnost informací z právní, účetní, daňové a obchodní oblasti.

Jaké další kroky jsou důležité pro úspěšné dokončení akvizičního projektu?

Lukáš Hruboň: Ve fázi závažného zájmu, tj. účast v due diligence, už musí mít kupující jasno v tom, jakým způsobem celá akvizice proběhne a zda předmětem prodeje budou např. akcie cílové společnosti, anebo se bude prodávat její majetek, případně její obchodní závod.

Boris Gnoth: Po uzavření transakce nastává etapa obchodní integrace společnosti s cílem minimalizovat negativní faktory a maximalizovat pozitivní synergie. Akvizice konkurence může být po formální stránce doprovázena fúzí, v rámci které se obě společnosti spojí i po právní stránce.