Do Česka přichází švédský fintech Klarna. Umožňuje rozložit platby za online nákupy

Klarna, největší evropský fintech, přichází na český trh.

Klarna, největší evropský fintech, přichází na český trh. Zdroj: Klarna

Spoluzakladatel a výkonný ředitel fintech společnosti Klarna Sebastian Siemiatkowski
2
Fotogalerie

Na tuzemský trh vstupuje švédská Klarna, největší evropská fintech společnost, která působí ve více než 45 zemích a zaměstnává přes šest tisíc lidí. Ve známost vešla především díky službě „kup nyní, zaplať později“, kterou poskytuje obchodníkům i koncovým zákazníkům. Letos však doplatila na růst úrokových sazeb a obavy z recese na globálních trzích. Tržní hodnota Klarny se v červenci propadla o 85 procent na 6,7 miliardy dolarů, zhruba 170 miliard korun.

Počínaje dneškem mohou čeští zákazníci u vybraných maloobchodních partnerů a prostřednictvím online aplikace Klarna využívat službu Pay in 3. Díky ní mohou rozdělit své online platby do tří měsíčních bezúročných splátek s využitím běžné debetní karty. Možnost flexibilních plateb Klarny už využívá přes 450 tisíc maloobchodníků po celém světě. V České republice se mezi první partnery firmy zařadily společnosti H&M, síť lékáren Pilulka či český Footshop.

„Ačkoliv e-commerce v České republice roste ohromujícím tempem, nákupní proces je stále komplikovaný a plný nejistot. Čeští zákazníci si zboží objednané online chtějí před zaplacením prohlédnout a osahat, ale jejich možnosti jsou omezené pouze na zastaralé platby na dobírku či na využívání drahých kreditních karet,“ říká Sebastian Siemiatkowski, výkonný ředitel a spoluzakladatel Klarny. V obsáhlém rozhovoru pro deník E15 zmínil, že jeho fintech firma chce pomoci českým obchodníkům uspět na zahraničních trzích. 

VIDEO: Chcete investovat nějaké volné peníze? Při současné míře inflace budete muset být velmi opatrní:

Video placeholde
• Videohub

„Nabídka flexibilních plateb, které zákazníkům umožňují rozložení nákladů na nákup i vyzkoušení zboží ještě před samotnou transakcí, je zejména pro prodejce módy, jako je Footshop, silnou konkurenční výhodou. Služby typu Pay in 3 společnosti Klarna nám mohou pomoci dostát rychle se měnícím požadavkům zákazníků,“ uvádí šéf obchodu Footshop.cz Peter Hajduček.

Tuzemská konkurence i nezávislí odborníci příchod Klarny do Česka většinou vítají. „To, že už zahraniční fintech giganty zaregistrovaly i malé až střední trhy, mezi něž patří Česká republika, je dobrá zpráva. Většina západních investorů totiž český trh obvykle přehlíží,“ míní výkonný ředitel fintech společnosti Orka Ventures Ondřej Šmakal. „Klarna pomůže na českém trhu ukázat trendy z vyspělých zemí, na což budou muset reagovat také ostatní poskytovatelé,“ dodává. 

„Jsme rádi, že se v rámci zájmu globálních hráčů o odložené platby Česko dostalo mezi prioritní trhy. Pro celou e-commerce to může být důležitý impuls a obecně rozšíření povědomí o odložených platbách má pochopitelně pozitivní vliv i na nás,“ reagoval na zprávu o vstupu Klarny do ČR výkonný ředitel společnosti Mallpay Richard Kotrlík. 

V podobném duchu se vyjádřil také country manager Twista pro Českou republiku Jan Hanzlík: „Jsme rádi za každou konkurenci, která nás vždy inspiruje k vývoji nových a lepších služeb pro zákazníky. Vstup globálního hráče jenom potvrzuje, že zdejší trh má stále velký potenciál a poptávka po našich službách roste.“

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka bude Klarna konkurovat primárně těm finančním subjektům, které nabízejí spotřebitelské úvěry a kreditní karty, zatímco klasickým bankám z pohledu produktové nabídky příliš konkurovat nemůže. „Pro domácí finanční trh to znamená vstup další společnosti, takže zvýšení konkurence, ale zároveň nic zcela převratného,“ soudí Novák. 

Experti se shodují, že je zcela zásadní, aby Klarna hrála podle stejných pravidel jako zbytek lokálních fintech firem, úvěrových společností a bank. „Bude mě určitě zajímat vývoj legislativy, zda budou odložené platby včleněny do pravidel, kterými se řídí spotřebitelské úvěry,“ podotýká Novák.

„Pokud bude Klarna pro podnikání v Česku využívat svou švédskou bankovní licenci, jak předpokládám, tyto podmínky splní,“ doplňuje Šmakal. 

Obchodní model „kup nyní, zaplať později“ je oblíbený mezi investory, protože jeho poskytovatelé nepotřebují licenci. Nejsou to totiž klasické spotřebitelské úvěry, a tak obvykle stojí mimo jakoukoli finanční regulaci. Klienti zase pro získání půjčky nemusejí dokládat příjmy a další parametry schopnosti splácet. 

„Problém však nastává ve dvou rovinách – klient u této služby nemá žádnou právní ochranu běžnou při poskytování úvěrů. Druhá rovina se týká poskytovatelů, na něž nikdo nedohlíží a nekontroluje, zda mají dostatečnou kapitálovou přiměřenost nebo jestli nepoužívají nekalé obchodní praktiky, jak pracují s rizikem a skoringem (proces, kterým si banka ověřuje bonitu žadatele o úvěr, tedy zda dokáže řádně a včas splácet – pozn. red.) a zda si vytvářejí dostatečné rezervy na úvěry v selhání,“ vypočítává Šmakal.