Epidemie koronaviru v Číně škodí Home Creditu i Škodovce

Čínské přístavy začínají přetékat zbožím, které nemá kdo nalodit a vypravit.

Čínské přístavy začínají přetékat zbožím, které nemá kdo nalodit a vypravit. Zdroj: Reuters

Skupina Home Credit
Home Credit
3
Fotogalerie

Šíření koronaviru v Číně bude mít nepříznivé dopady i na tuzemské firmy. Už to ostatně pociťují společnosti, které na čínském trhu přímo působí. Podle informací deníku E15 se v Číně například výrazně propadl byznys se spotřebitelskými úvěry skupiny Home Credit.

„Současná situace v Číně, která úporně usiluje o zadržení postupu viru, je složitá, a to se přirozeně zrcadlí v nákupním chování lidí,“ reagoval ředitel komunikace skupiny Home Credit Milan Tománek a dodal: „Naše on-line systémy jsou nadále v provozu, nicméně nákupy v kamenných obchodech zaostávají za tím, co jinak standardně pozorujeme v takovémto období roku.“ Skupinu Home Credit ovládá nejbohatší Čech Petr Kellner s miliardářem Jiřím Šmejcem.

Obchodní centra jsou vyprázdněná. Své obchody v Číně totiž zavřela řada velkých firem: technologický kolos Apple, kavárenský řetězec Starbucks nebo například IKEA. Už druhý rok v řadě navíc může klesnout prodej automobilů Škoda. „Dopad na čínskou ekonomiku bude značný, takže lze očekávat nižší tržní poptávku,“ upozorňuje partner EY Petr Knap, který má na starosti automobilový průmysl. Mohou podle něj nastat rovněž komplikace v zajištění výrobních kapacit.

Mapa koronaviru v Evropě >>>

Poradenská firma LMC Automotive odhaduje, že pokud se epidemie dostane pod kontrolu do června, propadne se prodej aut v Číně o tři až pět procent. Pokud později, tak pokles může činit více než desetinu.

Už loni čínský trh klesal, kdy konkrétně prodeje škodovek propadly o více než sedmnáct procent na 282 tisíc. Při pesimistickém scénáři LMC Automotive by se prodeje letos dostaly k úrovni 250 tisíc. „Letos zřejmě na oživení čínského automobilového trhu můžeme zapomenout,“ doplňuje Knap.

Kromě prodejů se však šíření viru dotkne rovněž výroby skupiny Volkswagen, kam patří rovněž Škoda Auto. Kvůli prodloužení svátků při příležitosti čínského nového roku se výroba obnoví nejdříve 10. února.

Výroba vozů v Česku ovšem není podle mluvčího Škody Tomáše Kotery ohrožena. „S čínskými dodavateli jsme v kontaktu a průběžně sledujeme a vyhodnocujeme situaci,“ tvrdí Kotera.

Narušení dodávek z Číny totiž dosud nenastalo. „Zboží chodí z Číny lodí, takže je nyní na cestě nebo v přístavech,“ říká šéf Asociace exportérů Jiří Grund.

Bez rizika ale výpadek dodávek rozhodně není. „Faktem je, že se začíná hromadit zboží v čínských přístavech, kde chybí velké množství pracovníků z řad celní správy či logistiky,“ upozorňuje ředitel zastoupení státní agentury CzechTrade v Číně Aleš Červinka.

Zároveň podle Červinky dochází ze strany českých firem k posunutí plánovaných obchodních cest do Číny. Odložena bude i řada veletrhů, kde se měly tuzemské společnosti prezentovat. „Po jednání s místními samosprávami dojde k jejich posunutí na pozdější termín,“ říká Červinka na základě zpráv od organizátorů.