Expanze se odkládá. Ztrátová banka Zuno má dost práce v Česku

Zuno bank

Zuno bank Zdroj: Kristina Blumelova

Expanze internetové banky Zuno na nové trhy byla pozastavena a mateřská Raiffeisen Bank International rozhodla, že se banka má více soustředit na český a slovenský trh. „Celá banka se musela přeorientovat z projektového řízení na byznysové,“ říká Peter Lakata, šéf Zuno pro Česko.

Banka se chce letos zaměřit na úvěry, které ji generují nejvyšší marže. Zatím má ale ze 700 milionů eur vkladů rozpůjčováno klientům pouhých 30 milionů. Přebytečné vklady zatím banka půjčuje mateřské RBI. Rakouská skupina však vklady Čechů a Slováků ale příliš nezhodnotí. „Neplatí nám za to tolik, abychom z toho dokázali vyžít,“ přiznává dvaatřicetiletý bankéř.

Internetové banky potřebují velké množství klientů, aby se uživili, často se mluví o milionu zákazníků. „Nezáleží jen na počtu, ale na kvalitě klientů. Tedy jak moc banku používají,“ reaguje Lakata. V tom má pravdu, takzvané bezpoplatkové banky často žijí z poplatků za platby kartou, které jejich zákazníci provedou, proto se je snaží všemožně motivovat k placením kartou.

Jen do roku 2012 naakumulovala rakouská akciovka Zuno, jejíž jsou české a slovenské operace zahraniční pobočkou, ztrátu ve výši 90 milionů eur, tedy asi 2,5 miliardy korun. Podle Karla Seveldy má Zuno na překlopení se do zisku tři roky. „mBank má klientů 480 tisíc a do zisku se dostala nyní,“ opírá se Lakata do konkurence, která začala vydělávat až po pěti letech na trhu.

Zapomíná přitom na fakt, že jeho bance to potrvá minimálně šest let. Na slovenském trhu totiž působí přes čtyři roky a na českém téměř tři. „Ano, důvod je ale jednoduchý,“ snaží se slovenský milovník seskoků padákem vysvětlit fakt, že banka zisk jen tak neuvidí. „Ta původní myšlenka byla expanze do dalších zemí. To směřování bylo co nejdříve spustit banky na Slovensku, v Česku a dalších zemích. Mezitím ale došlo ke změně strategie, to znamená, že celá banka se musela přeorientovat z projektového řízení na byznysové.“

Lakata používá oblíbenou rétoriku nových bank na trhu, že jejich konkurencí jsou ty „staré a velké banky“. „Ale ten rybník je tak velký, že to bude ještě chvíli trvat, než se dostaneme do bodu, kdy si budeme muset krást mezi sebou. Nebojím se toho v nejbližších letech se naše konkurence přesuje z těch retrobank na ty nové,“ reaguje na připomínku, že se jinými novými bankami na trhu přece přetahují o ty stejné klienty zavedených bank a neodpustí si další kopnutí do „nekonkurentů“: „Často se jim všem říká nízkonákladové, ale nejsem přesvědčený, že všechny z nich jsou nízkonákladové. Jediná banka, která v Česku nemá žádné pobočky, je Zuno. Všichni ostatní mají pobočky. Air Bank, Fio, Equa i mBank.“

Ačkoliv na konci roku 2012 došlo k rozhodnutí, že Zuno do Polska ani do Maďarska nepůjde, Lakata říká, že tato myšlenka není mrtvá napořád. „V našem případě potřebujeme na spuštění banky na novém trhu rok. To není moc,“ vypichuje absolvent bratislavské Vysoké školy ekonomické připravenost banky připravit vstup na další trh relativně rychle.