Nabídka krátkodobých půjček se splatností do dvou měsíců je neviditelná.
Čeští poskytovatelé nebankovních půjček přicházejí o obchody kvůli Googlu. Ten v duchu svých pravidel o závadných reklamách přestal zobrazovat nabídky půjček splatných za méně než dva měsíce. Obchod zahrnující populární „půjčky do výplaty“ přitom u mnoha nebankovních firem na modelu krátkodobých půjček stojí.
Zablokování reklam spoléhajících na on-line prodej tak tuzemským úvěrářům důrazně šlápl do byznysu. „Zákaz reklam v síti Googlu nás připravil zhruba o deset procent obratu,“ říká šéf úvěrové firmy CoolCredit Martin Havle.
„Cenzurování Google reklamy na krátkodobé půjčky mělo obrovský dopad na získávání klientů on-line cestou, na obchodech se to odrazilo možná více než povinnost získání licence od České národní banky,“ uvádí Pavol Zubko z úvěrové společnosti Crediton.
Technologický gigant omezil od loňského léta reklamu nad světovým trhem s půjčkami včetně reklamy ve svém systému AdWords. „Krátkodobé půjčky obvykle znamenají neúnosně vysoké splátky i úrokové sazby, proto je Google nepovoluje,“ uvádí Alžběta Houzarová z české pobočky firmy. Embargo se vztahuje nejen na samotné firmy poskytující půjčky především z řad nebankovních firem, ale i na reklamu jejich zprostředkovatelů.
Uvěrové firmy se vrhly na jiné reklamní kanály, jindy zas upravily produkty tak, aby prošly sítem Googlu. „Stalo se tak i za cenu mnohdy vyšších akvizičních nákladů na klienta,“ dodává Havle. Crediton zase pustil na Google tříměsíční půjčky, se kterými už AdWords nemá problém.
„Zpřísnění pravidel vychází z trendu ochrany spotřebitele na finančním trhu. Zájemců o půjčku s dobrou kredibilitou se postup vůbec nedotkne, pro ostatní zájemce mohou být krátkodobé půjčky obzvlášť nebezpečné,“ říká analytik poradenské firmy Partners Stanislav Holes.
Legislativně má spotřebitele chránit nový zákon o spotřebitelském úvěru vyžadující po poskytovateli licenci ČNB. O tu do konce února požádalo 108 firem ze šedesáti tisíc nebankovních firem působících na úvěrovém trhu. Podnikání většiny hráčů na trhu tak prozatím zůstává skryto očím regulátora.
Google zpřísnil viditelnost svých reklam v celé řadě odvětví. Například léky na předpis mohou výrobci léčiv propagovat pouze ve třech zemích světa, a to v Kanadě, na Novém Zélandu a v USA. Internetové lékárny musejí získat certifikát Googlu, neviditelné jsou reklamy na neschválené léky nebo v dané zemi nelegální hazardní hry. V roce 2016 takto Google odstranil 1,7 miliardy závadných reklam, tedy dvojnásobek oproti předchozímu roku. |