Krize zlevnila poradenské a auditorské služby na polovinu

Recese mění zavedené pořádky i v případě poradenských a auditorských služeb. Tlak konkurence a agresivní snahy o přerozdělení omezeného českého trhu způsobily v posledních letech jeden z největších otřesů v cenách poradenských služeb v české historii.

„Ve srovnání s minulostí se ceny za všechny auditorské služby i služby související s fúzemi a akvizicemi výrazně snížily,“ potvrzuje Eva Dekastellová ze společnosti Baker Tilly Czech Republic. Podle zjištění deníku E15 v zákulisí českého auditu se propadly ceny za dobu trvání krize až o polovinu a někteří dokonce hovoří o dumpingu.

Ačkoli konzultanti jen neradi mluví o tom, kolik si za práci účtují, pod příslibem anonymity přiznali, že například jejich hodinová sazba klesla z předkrizových částek kolem čtyř tisíc korun až k úrovním kolem dvou tisíc. Výrazně zlevnilo i zpracování daňového přiznání. Zatímco v roce 2008 firma s miliardovým obratem za ně utratila u poradců přibližně 400 tisíc korun, nyní ji stejné služby přijdou zhruba na 250 tisíc.

Zlatým časům zisků z poradenství odzvonilo zejména v posledních třech letech. V tomto období totiž skončila platnost velké části kontraktů uzavřených ještě za předkrizových podmínek. Ty jsou v oboru obvykle uzavírány na tři roky. „Průměrné hodinové sazby a sjednané fixní částky klesly od roku 2010 až o 30 procent,“ uvádí Helena Navrátilová ze společnosti Kocián, Šolc a Balaštík.

Velká čtyřka

Silně zasáhl konkurenční boj i do byznysu takzvané velké čtyřky, tedy firem KPMG, PwC, EY a Deloitte, které dohromady ovládají podle odhadů bezmála dvě třetiny domácího trhu. Ačkoli největší poradenské firmy vývoj v cenách za své služby nekomentují, napětí na trhu připouštějí. „Sektor poradenských služeb je pod velkým konkurenčním tlakem,“ potvrzuje Jiří Moser z PwC.

Cenová válka na trhu došla až tak daleko, že v sázce je podle odborníků kvalita služeb. „Při pozorování některých výsledků výběrových řízení na audit je zřejmé, že za danou cenu je velmi obtížné, až nereálné, dodržet požadovanou kvalitu,“ uvádí Lukáš Hendrych ze společnosti BDO Audit. Napjaté podmínky na trhu potvrzují i známé adresy. V době recese se firmy snaží ušetřit na všech frontách, konzultantské služby nejsou výjimkou. „Mnohdy je tlak na cenu na úkor kvality,“ říká vedoucí partnerka EY v České republice Magdalena Souček.

Ceny auditorských firem za služby v některých případech klesly až velmi blízko k nákladům. Čím dál palčivější výdajovou položkou tak pro firmy zůstávají nároční zaměstnanci. „Poradenské firmy řeší problém, jak zaplatit kvalitní pracovníky při snižujících se cenách a nutnosti generovat další výnosy na krytí nákladů na investice, marketing a vzdělávání,“ dodává Navrátilová.