Lidé nejčastěji dluží za volání, operátoři vymáhají stamiliony

Mobilní telefony - ilustrační foto

Mobilní telefony - ilustrační foto Zdroj: CC BY SA 2.0: TechStage via Flickr

ČTK
Pohledávky mobilních operátorů jsou jedním z nejčastějších dluhů spotřebitelů. Podle statistiky společnosti M.B.A. Finance tvoří dvě pětiny ze všech pohledávek firem s velkým počtem koncových zákazníků.

Trh mobilních telefonů je saturovaný a poslední čtyři roky se počet SIM karet pohybuje okolo hranice 14 milionů. Průměrná cena jedné minuty volání od již od roku 2012 meziročně klesá o zhruba 10 procent na současných 1,1 koruny. Příznivé ceny činí mobilní telefonování dostupnější a rok od roku představují menší zátěž pro peněženky spotřebitelů.

Přesto je dluh za telekomunikace stále nejčastějším závazkem, který domácnosti nesplácejí. V prvním kvartálu roku 2016 tvořily 40,9 procenta ze všech pohledávek velkých firem, jako jsou pojišťovny, banky nebo dodavatelé energií, které má společnost M.B.A. Finance ve správě.

Nejpočetnější věkovou kategorií dlužníků tvoří lidé ve věku mezi 25 a 35 lety. Starší lidé nad 55 let jsou ve svém chování zodpovědnější a dluhy jsou u nich spíše výjimkou. Zvláštní skupinou neplatičů jsou zákazníci, kteří využívají možnosti rotovat mezi operátory, kterých je podle ČTÚ aktuálně na trhu na 170 a oni mohou využívat více SIM karet. Tak si zajistí dostupnost služeb, přesto, že jejich platební morálka je slabá. To jsou většinou mladší lidé, kteří si s placením příliš nelámou hlavu a neřeší, co bude, až po nich budou operátoři dluhy vymáhat.

Operátoři si ze sporů odnášejí stamiliony

Spory o platby za hlasové a datové služby řeší Český telekomunikační úřad. Ten obdržel v minulém roce od mobilních operátorů 56 tisíc nových návrhů. Ve stejném období rozhodl 162 tisíce sporů, ve kterých přiznal operátorům ve sporech částku 897 milionu korun. Přes zlepšení ve zpracování stále zbývá 115 tisíc sporů k rozhodnutí.

Mimosoudní inkaso je tak pro operátory nejlevnějším a relativně nejrychlejším řešením, jak dostat zaplaceno za poskytnuté služby. „U nás případy obvykle vyřešíme do 2 měsíců. Nevymožené pohledávky pak putují na ČTÚ, kde mají 3 resp. 6 měsíců na rozhodnutí. Ale vzhledem k počtu velkému případů a procesnímu zdržování to trvá mnohem déle,“ popisuje časovou náročnost inkasa dluhů Jakub Zetek, vedoucí klientského servisu M.B.A. Finance.

Obtížné vymáhání dluhů pak v některých dlužnících vytváří mylný dojem, že jsou nepostižitelní. Operátoři ovšem nerezignují, a pokud dluhy nevymůžou mimosoudně, postoupí je na ČTÚ. Dluh narůstá o poplatky za právní zastoupení, smluvní pokuty a penále z prodlení. Oddálení platby se tak dlužníkům může nepříjemně prodražit.