Banky si od nákupu startupů slibují růst i řešení vlastních potíží | E15.cz

Milionová setba. Banky si od nákupu startupů slibují růst i řešení vlastních potíží

Na pobočkách České spořitelny se každoročně koná více než jeden milion poradenských schůzek klientů s bankéři. Už na konci roku by se desetina z nich měla odehrávat v podobě videohovoru.
Na pobočkách České spořitelny se každoročně koná více než jeden milion poradenských schůzek klientů s bankéři. Už na konci roku by se desetina z nich měla odehrávat v podobě videohovoru.
• 
ZDROJ: E15 Michael Tomeš

Petr Weikert

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Alan Pock je spoluzakladatelem startupu Investown, který lidem umožňuje mikroinvestice do nemovitostí. Nechce se ani primárně chlubit padesáti miliony, které Češi přes jeho podnik za první letošní pololetí investovali. Investown se však brzy objeví v bankovní aplikaci České spořitelny osbluhující bezmála milion lidí. Tak vypadá trend, který sledují i ostatní bankovní domy. Začaly lovit mladé technologické firmy, které jim pomohou v růstu, potažmo řešit zelený rating čili ohleduplné a udržitelné podnikání ESG.

„Pro naše klienty je zásadní, že máme v zádech stabilní společnost,“ pochvaluje si Pock. Jeho startup připravuje i platformu pro ty, kteří nedosáhnou na hypotéku a chtějí bydlet ve vlastním. Výhodnost partnerství se spořitelnou je oboustranná. Banka získala digitální impulz, který by sama jen těžko generovala.

„Věřím, že přilákáme i mladé klienty, u nichž značka České spořitelny dosud příliš nerezonuje,“ zamýšlí se Jiří Skopový, šéf programu Seed Starter České spořitelny.

Největší tuzemská banka vyčlenila pro podobné účely 200 milionů korun, na konci roku chce mít podepsaných pět investic, které ukrojí zhruba polovinu tohoto budgetu. Cílem banky je mít v portfoliu desítku startupů. Zatím má dva, vedle Investownu také Signi, specialistu na digitální podpisy a omezování papírování ve firmách.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Výhoda Signi je opět dvojí. Její řešení pomáhají nejen spořitelně potažmo jejím korporátním klientům, ale rýsuje se v nich i zelený aspekt. A to hýbe bankovním světem. Banky stejně jako další významné podnik, si totiž musejí hýčkat ESG rating, tedy hodnocení, v němž se zrcadlí jejich přístup k řešení environmentálních problémů.

Banky po celém světě tak nakupují zelenou energii, přestávají financovat špinavé zdroje a podobně. Dobrý rating je nejen prestiží, snižuje také náklady na financování. „Pro banky je to velké téma. Chceme proto také investovat do firem, které se věnují třeba agrotechnologiím pomáhajícím v zemědělství,“ říká Jiří Skopový.

Komerční banka přes svou dceřinou firmu KB Smart Solutions loví především fintechové startupy. V portfoliu má ale třeba Upvest, tedy crowdfundingovou platformu, na které developeři hledají zdroje na své projekty. Klienti, kteří do platformy poslali 651 milionů, z ní mají čtyři až devět procent ročně, což je u spodní hranice podobný výnos, jaký nabízí Investown ve spořitelně.

Spořitelna a Komerční banka nejsou samozřejmě v honbě za ESG ani v lákání mladých technologických firem samy. Moneta si vychovala svoje Refinanso. Nástroj pro refinancování hypoték integrovala na konci roku 2019 a letos v září dosáhl jeho podíl na celkovém refinancování hypoték do Monety poloviny. Banka celkovou investici do startupu neuvedla, řádově jde o desítky milionů korun.

„Model se osvědčil. Podobně teď podporujeme několik dalších projektů,“ řekl Matěj Novák, manažer hypoték a externí distribuce Moneta Money Bank.

ČSOB má svůj akcelerátor Start it @ČSOB. Podpořila za tři roky 49 startupů a užší spolupráci navázala s několika z nich. Podle Zuzany Paulovics, která akcelerátor vede, je primárním cílem podpořit inovace v Česku spíše než vyhledávat investice pro banku. Trend ESG banka podporuje tím, že nové kolo přihlášek do akcelerátoru otevřela tématům úspor energií či snížení emisí.

Nutno přiznat, že Česko není žádný žralok ve startupových investicích. Podle loňské studie fondu Atomico zkoumající evropský ekosystém startupů se v zemi investicím do startupů nedaří. Při srovnání objemu investic na hlavu dokázala předstihnout pouze Albánii. Evropský průměr činí 172 dolarů na hlavu, v Česku 5,2 dolaru.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah