Placení kartou budou moci nabídnout i menší provozy

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Zaplatit kartou řemeslníkovi, taxikáři či pojišťovákovi. To chtějí uživatelům platebních karet umožnit společnosti Telefónica CR ve spolupráci s ČSOB a MasterCard ČR. Pod názvem mPO2S nabídnou obchodníkům mobilní terminály pro platbu kartami. Výhodou nových zařízení bude – proti současným terminálům – výrazně nižší pořizovací i provozní cena.

Nyní se rozbíhá pilotní provoz. A mnozí obchodníci se už na novou službu těší. „Tuto možnost určitě využijeme a projektu se zúčastníme,“ reagoval generální ředitel pojišťovací společnosti Insia Ivan Špirakus. „Pojišťovací agenti mohou terminály využít obzvláště při prodeji cestovního pojištění, kdy záleží na co nejvčasnější úhradě pojistky.“

„Na českém trhu je přibližně 320 tisíc subjektů, pro které je nový terminál vhodný. Většina z nich využívá nějakou službu od O2, máme přímý kontakt s možnými zájemci,“ uvedl Josef Puczok, který je v Telefónice CR odpovědný za vývoj mPO2S. Masové rozšíření mobilních terminálů Puczok očekává do tří let. Na základě zkušeností z pilotního projektu Telefónica zváží jeho rozšíření i na Slovensko.

Přenosné terminály s označením iSMP dodává společnost Ingenico, zúčtování karetních transakcí bude probíhat prostřednictvím ČSOB.

Nové terminály najdou využití i ve vozech taxislužby. „Zákazníků s platebními kartami přibývá. Problém byl dosud v ceně provozu a pořízení platebních terminálů, o tento projekt se budu zajímat,“ uvedl jednatel společnosti AAA Radio Taxi Jiří Kvasnička. Ceny přepravy například po Praze se podle něj obvykle pohybují maximálně do 800 korun, možnost je zde tedy i pro využití bezkontaktního placení.

Že by lidé mohli platit kartami v každé trafice, na to si asi ještě počkají. „Hlavní je pro nás výše odvodu za platbu kartou, technologie je až na druhém místě,“ říká předseda Českomoravského sdružení trafikantů Martin Koláček. Například na prodeji jízdenek MHD mají trafikanti rabat zpravidla tři procenta. Nynější poplatkové modely by jim tak téměř vymazaly zisk z prodeje. Podobná situace je u dalšího zboží, například cigaret.

Tvůrci mobilních terminálů ovšem pro začátek nespoléhají jen na to, kdo se jim do zkušebního provozu přihlásí, a nabídli spolupráci informační lince 1188. Ta provozuje i službu Řemeslníci. „Často se stává, že zákazník nemá v danou chvíli potřebnou hotovost na úhradu opravy,“ říká produkční manažer informační linky 1188 David Potužník. Lidem tak odpadne shánění hotovosti po sousedech nebo hledání nejbližšího bankomatu.