Virtuální platební kartu nově zavádí i ČSOB. Plastovou už klienti nebudou potřebovat

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Online platba
2
Fotogalerie

Po České spořitelně a bance Creditas virtuální platební kartu nově mezi své produkty zařadila i ČSOB. Klienti tuto takzvanou kartu bez plastu mají možnost získat v případě založení účtu online. Její výdej na pobočkách banka spustí v průběhu listopadu. Deníku E15 to potvrdila mluvčí banky Michaela Průchová.

Přestože virtuální platební karta není v Česku žádnou novinkou – jako první ji představila v roce 2001 tehdejší eBanka – do širšího povědomí se dostává až v poslední době. Česká spořitelna začala bezplastovou kartu svým klientům nabízet loni v prosinci, ČSOB její zavedení v té době avizovala a nyní svůj příslib naplnila.

„Virtuální kartu – kartu bez plastu – ČSOB umožňuje klientům vydat v případě online založení účtu. Vydávání karty bez plastu v našich pobočkách bude možné v průběhu listopadu,“ upřesnila aktuální situaci Michaela Průchová. Kartu banka poskytuje zdarma ke svému běžnému účtu Plus Konto a k dispozici je díky své čistě elektronické podobě ihned.

Co se při zřízení virtuální platební karty pro uživatele vlastně mění? Jednoduše řečeno nic kromě toho, že v peněžence již není nutné nosit jakýkoliv kus plastu potřebný k placení, ať už v obchodě, či na internetu.

„Pokud klient skutečně chce využívat pouze virtuální kartu, má s takovou kartou stejné možnosti jako s kartou plastovou. Může s ní platit online a pomocí Apple, Google nebo Garmin Pay. Stačí si ji jen tokenizovat do platební aplikace v mobilu,“ objasňuje tiskový mluvčí ČSOB Patrik Madle.

Vzhledem k tomu, že se jedná o aktuální novinku, ČSOB zatím nedokáže přesně vyhodnotit zájem klientů, jedno je ale jisté: stále více Čechů využívá placení chytrým zařízením s digitalizovanou kartou a tu plastovou už vůbec nepotřebuje. Statistiky České spořitelny potvrzují, že bezplastové karty získávají na popularitě.

„Možnost vytvořit si virtuální kartu umožňujeme klientům od poloviny prosince loňského roku. Od té doby klienti vytvořili přes 75 tisíc virtuálních karet, přičemž aktivních jich k dnešnímu dni evidujeme 50 tisíc. Zájem o jejich využívání kontinuálně roste, měsíčně evidujeme řádově několik tisíc klientů, kteří mají s virtuální platební kartou větší objem transakcí než s kartami plastovými,“ říká Lukáš Kropík, mluvčí největší banky v Česku co do počtu klientů.

Dle analýz Sdružení pro bankovní karty se minulý rok v Česku vydalo 99 tisíc virtuálních karet, letos jen za první dvě čtvrtletí již přes 230 tisíc. Nejdéle – více než čtyři roky – dodnes virtuální kartu ve svém produktovém portfoliu drží banka Creditas.

„Virtuální karty jsou v naší nabídce již od roku 2017, a to konkrétně typ Mastercard Virtual. Typicky o ně žádají lidé, kteří s nimi chtějí platit na internetu odděleně od své hlavní fyzické karty k účtu. Celý proces založení je online a karta je k dispozici prakticky okamžitě – to se může hodit, když lidé potřebují mít rychle platební nástroj k účtu, třeba při ztrátě a zablokování běžné karty,“ popisuje přínosy platební alternativy Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu banky Creditas.

Mezi největší přednosti virtuálních karet patří ekologičnost a bezpečnost, kdy odpadá nutnost produkce plastového výrobku a kartu není možné nikdy ztratit. Vrcholem zabezpečení je pak možnost kartu po každé platbě zrušit a okamžitě vygenerovat novou, čímž se zabrání jakémukoli zneužití. Karty bez plastu rovněž znamenají výraznou úsporu nákladů: podle informací deníku E15 výroba a distribuce fyzické platební karty vyjdou řádově na nižší stovky korun, což při uvážení, že se jich v Česku ročně vydá okolo 13 milionů, znamená již značnou sumu peněz.

Výroba virtuální karty oproti tomu nestojí de facto nic. Naopak jako nevýhoda se může ukázat nemožnost s virtuální kartou zaplatit, když se mobil nebo hodinky zrovna vybijí. Virtuální platební kartu také standardně nabízejí fintechové služby Twisto či Revolut. Konkrétně Twisto směřuje již k úplnému zastavení vydávání hmotných karet.

„Poté co jsme začali dávat důraz na náš program ,Digital First‘, v jehož rámci chceme do budoucna přestat vydávat plastové karty úplně, zaznamenáváme mnohem vyšší zájem o virtuální platební karty oproti těm fyzickým – ty dnes již tvoří pouhých 15 procent všech objednávek platebních karet v Česku a v Polsku se toto číslo pohybuje dokonce okolo 10 procent. Vysvětlujeme si to tím, že naši uživatelé nemají potřebu vlastnit fyzické platební karty, jelikož jejich funkci dokážou plně nahradit alternativy ve formě digitálních peněženěk Apple či Google Pay,“ komentuje aktuální trendy produktový šéf Twista Pavel Prucek.

Z „velké trojky“ tuzemských bank, tedy České spořitelny, Komerční banky a ČSOB, je tak Komerční banka jediná, která bezplastovou platební kartu v současné době neposkytuje. Dříve měla ve své nabídce takzvanou e-Card, virtuální platební kartu určenou pouze pro platby na internetu, v dubnu 2021 ale její výdej zastavila. Mluvčí Pavel Zúbek uvedl, že Komerční banka rozhodně chce „plnohodnotnou“ kartu bez plastu svým klientům v budoucnu nabídnout, v tuto chvíli však není možné odhadnout přesnější termín. Z tuzemských bank dále zavedení virtuální karty výhledově plánuje Raiffeisebank.