BMW 320i Efficient Dynamics: Výsměch tradici?

BMW 320i Efficient Dynamics

BMW 320i Efficient Dynamics

BMW 320i Efficient Dynamics
BMW 320i Efficient Dynamics
BMW 320i Efficient Dynamics
BMW 320i Efficient Dynamics
BMW 320i Efficient Dynamics
50 Fotogalerie
Jiří Červenka
Zatímco před deseti lety značila kombinace 320i ušlechtilý atmosférický šestiválec, dnes může znamenat i „foukanou“ šestnáctistovku od, považte, Citroenu! Výsledkem ale je řidičsky příjemné auto, které si zachovalo mnohé z tradičního charakteru BMW.

Automobilka BMW byla jedna z prvních, která zareagovala na tehdy ještě jen mlhavě se rýsující hrozbu „flotilových“ stropů CO2 zaváděním nových řešení nejen v konstrukci, ale také v komunikaci a marketingu. Spojení Efficient Dynamics právem vešlo do povědomí jako synonymum pro chytrá technická řešení, která neobtěžují řidiče, ale dokážou výrazně srazit spotřebu paliva – jak reálnou, tak především tu normovanou, od které se v řadě západoevropských zemí odvíjejí nejrůznější daně, poplatky a v budoucnu také pokuty za nadlimitní emise CO2.

Nejnověji se požehnání (nebo prokletí) „eficientní dynamiky“ dostalo nové generaci řady 3. Předmět našeho dnešního zájmu má na zádi ikonické označení 320i. Nejedná se ovšem o dvoulitrový čtyřválec jako v aktuální „bezpřívlastkové“ 320i. Ve spojení se slovy „Efficient Dynamics Edition“ dnes označení 320i znamená… konfekční čtyřválec o objemu 1,6 l!

Jedná se o jednotku N13B16 z konstrukční řady Prince, která je výsledkem kooperace s PSA Peugeot-Citroen. Čtete správně, pod kapotou BMW řady 3 dnes najdete stejný motor jako v Peugeotu 208…

Malý objem a francouzský původ ale v tomto případě neznamená šizenou techniku. Čtyřválec se pyšní vysokotlakým přímým vstřikováním benzínu, systémem proměnného zdvihu ventilů Valvetronic, proměnným časováním sacích i výfukových ventilů Double-Vanos a především výfukovým „twin-scroll“ turbodmychadlem.

V případě BMW 320i Efficient Dynamics je výsledkem takto optimalizované dynamiky proudění plynů je točivý moment vrcholící hodnotou 250 Nm v pouhých 1500 min-1. Nejvyššího výkonu 170 koní motor dosahuje v téměř „turbodieselových“ otáčkách 4800 min-1.

Turbo místo objemu

Přeplňování pochopitelně uděluje motoru ryze současný charakter. Místo zpěvného rozletu do vysokých otáček reaguje na sešlápnutí plynu lehounce otupělým, ale důrazným zátahem. Testované auto mělo mezi motorem a kloubovou hřídelí osmistupňovou automatickou převodovku. Vysoký počet rychlostních stupňů a široké převodové rozpětí v kombinaci s nízko položeným maximem točivého momentu znamená, že pokud tu nějaká turbodíra existuje, vy se o ní rozhodně nikdy nedozvíte. To vás spíš zaskočí váhání automatu, když po dlouhé klidné jízdě najedou prudce přidáte plyn.

Efficient Dynamics ovšem není jen motor. Optimalizovat spotřebu pomáhá řada technických řešení od dnes už plošně používaného rekuperačního brzdění přes aktivní masku chladiče či systém stop-start až po pneumatiky se sníženým valivým odporem.

Reálná spotřeba? Na trase Beroun-Slaný-Řevničov, absolvované klidným stylem, ale při plném využívání rychlostních limitů, jsme dosáhli indikovaného průměru 6,4 l/100 km. Pozoruhodné, když uvážíme, že dvě třetiny uvedené trasy tvoří dálnice.

Řízení nenadchne, samotná jízda ano

BMW začalo s elektromechanickými posilovači mezi prvními, ale řízení stále neposkytuje tak přirozenou odezvu jako v některých jiných autech. Pro klasickou koncepci typická geometrie s mírnou sbíhavostí předních kol a výrazným pozitivním úhlem záklonu rejdového čepu sice přenáší do volantu stopu informací o podélných nerovnostech, ale přilnavost předních pneumatik budete už vždycky odhadovat jen očima a dolním koncem páteře.

Modely BMW nikdy – navzdory rozšířené lidové slovesnosti! – nevynikaly extra komunikativním řízením. Jejich typicky delikátní vyvážení v zatáčkách, dobrá řiditelnost plynem a čitelné chování vycházely z těch nejzákladnějších věcí jako poměr rozvoru kol k jejich rozchodu, umístění těžiště, rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi nápravy a nízká neodpružená hmotnost v kombinaci s vhodně naladěným pérováním, které je jen tak utažené, jak dovoluje tuhost karoserie a hmotnost kol.

A všechny tyhle věci jsou u ekologicky profesionální a eficientně dynamické 320i zcela v pořádku. Teprve na standardních 16“ kolech vynikne, jak měkce je F30 ve skutečnosti odpružené. Hladce se nese přes nerovnosti, kola zůstávají v kontaktu s asfaltem a ani na vyfrézovaných hranách se nedostaví ta strašná rána, která vám spolehlivě zkazí den a se kterou musí občas počítat majitelé „lepších“ verzí s většími koly. Najednou vůbec nevadí, že namísto běžných pneumatik má řada 3 těžší a tužší „runflaty“, v tomto případě Bridgestone Turanza.

Na dnešní poměry mělká palubní deska dává řidiči výborný přehled o velikosti auta a jeho poloze na silnici, i v tomto zůstává F30 pravou trojkou. A pedály silně vyosené doleva mohou milovníci značky považovat za roztomilý nostalgický detail.

Výsledkem toho všeho je, že se vám s 320i ED bude jezdit jako s… inu, s bavorákem. Sedíte si útulně obklopeni autem, s jistotou a přesností ho vedete po neznámé silnici a občas si na výjezdu z ostřejší zatáčky pomůžete narovnat volant razantnějším přidáním plynu, pokud jste si předtím přepnuli stabilizační systém do benevolentnějšího režimu.

Prostorem nevyniká

I přes celkově větší rozměry zůstává nejnovější generace řady 3 věrná tradici také v méně vítaných aspektech. Základní přední sedadla sice poskytují nezbytnou oporu v oblasti boků, ale stehna vám z nich budou vypadávat a při každém pohledu na ně po celou dobu vlastnictví auta budete litovat, že jste si nepřiplatili za sportovní nebo komfortní sedačky.

Na poměry dnešní střední třídy nenabízí řada 3 cestujícím na zadních sedadlech nijak mnoho prostoru ani pohodlí. A příliš se ostatně nemohou roztahovat ani ti vpředu. Místa pro lokty je tak tak, mezi temenem a stropní výplní zůstává jen pár centimetrů místa a na sedadle spolujezdce budete bojovat s neodbytným pocitem, že každou chvíli vrazíte koleny do schránky v palubní desce.

A jako u každého modelu libovolné prémiové značky se nelze vyhnout tématu příplatkové výbavy. Automatická klimatizace, multifunkční volant a dokonce i bixenony v sérii sice potěší, ale připlatit musíte za parkovací senzory (7625 Kč), Bluetooth a USB (rovněž 7625 Kč) i variabilní posilovač Servotronic (6350 Kč). Testované auto mělo navíc ještě třeba metalický lak Sparkling Bronze za 21 tisíc, vyhřívání předních sedadel za 9400 Kč nebo automatickou převodovku za pětapadesát tisíc. Suma sumárum navýšily příplatkové položky cenu auta ze standardních 865 000 na 1 061 850 Kč.

BMW navíc aktuálně nabízí 320i Efficient Dynamics Edition za stejnou cenu jako 320i s dvoulitrovým motorem. Na vás tedy je rozhodnout se, jestli je pro vás důležitější dynamika, nebo spotřeba. Soukromí zákaznici s milionovým rozpočtem mají nejspíš jasno, ale s emisemi CO2 pod 130 g/km (konkrétně 124) se tahle verze vejde do flotilové politiky řady firem – a jejich šťastní zaměstnanci na dostatečně vysokých pozicích si tak budou moci místo obvyklého dieselu dopřát BMW řady 3 s benzínovým motorem. I když to bude motor z Citroenu.