Design francouzských Citroenů šokoval svět. Podívejte se na nejzajímavější modely

...nejvíce však zaujme zboku. Opačně zakloněné zadní sklo se jen tak nevidí.

...nejvíce však zaujme zboku. Opačně zakloněné zadní sklo se jen tak nevidí. Zdroj: Citroen

Citroën je pověstný tím, že se na silnice nebojí přivést opravdu odvážné tvary. Dokazuje to i dnes, třeba nedávno představeným mini-SUV C3 Aircross. V minulosti však některá auta šokovala více, včetně konceptů.
Legendární "kachna" v tomto výčtu nemůže chybět. Její design už je dnes natolik známý, že možná nešokuje, ale když v roce 1948 vyjel první sériový kus, podobné byste rozhodně nenašli. Auto pro farmáře s kloboukem a platem vajec v kufru se stalo legendou...
...a odvážní byli i jeho fanoušci. Britský mechanik Andy Sanders na tomto 2CV strávil šest měsíců, aby jej připodobnil jednomu z portrétů Pabla Picassa - tohle do naše výčtu rozhodně patří.
Stejný designér, jako v případě 2CV - André Lefebvre - se ve spolupráci se sochařem Flaminiem Bertonim podílel na legendární DS. V roce 1955 na pařížském autosalonu šokovalo a odbornou i laickou veřejnost ve srovnání s hranatými konkurenty nadchnulo.
Nejen z dnešního pohledu se odvážně jeví model Ami 6, podvozkově spřízněný s 2CV. Designérem tohoto vozu segmentu B byl v roce 1961 také Flaminio Bertoni. V překladu znamená "kamarád" a zepředu má opravdu přátelský výraz...
19
Fotogalerie

Citroën je pověstný tím, že se na silnice nebojí přivést opravdu odvážné tvary. Dokazuje to i dnes, třeba nedávno představeným mini-SUV C3 Aircross. V minulosti však některá auta šokovala více, včetně konceptů. 

Automobilka, která za dva roky oslaví sté výročí své existence, však svět dopravy ovlivnila i jinak, než odvážným designem. Společnost se začala zabývat výrobou aut krátce po první světové válce. Úspěch značky brzy oslovil například americký koncern General Motors, který měl zájem výrobce koupit. K dohodě však nakonec nedošlo.

Před druhou světovou válkou se Citroen kromě výroby vojenských náklaďáků blýsknul především modelem Traction Avant, který posloužil jako základ moderního automobilu. Stal se prvním masově vyráběným vozem, který používal samonosnou karoserii, nezávislé odpružení a především pohon předních kol. 

V technologických inovacích však značka pokračovala i po válce. V 50. letech začal Citroen jako jedna z prvních firem při vývoji aut používat větrný tunel tak, aby vozy dosáhly co nejmenšího odporu vzduchu. Ve stejné době představil také hydraulické vzduchové odpružení, které se pro značku stalo ikonickým. 

I přes jeho oblibu se však automobilka rozhodla toto populární řešení, které stále využívá, opustit. Zákazníkům ale slíbila, že přijde s novou technologií, která jim na rozbitých cestách zajistí pohodlí.