Karolína Topolová: Vloni jsme zaznamenali výrazné zvýšení zájmu o luxusní či manažerské vozy

Karolína Topolová

Karolína Topolová Zdroj: AAA Auto

Trh s ojetými automobily podle všech ukazatelů neustále roste a nás by zajímalo, co za tím je, a také na co si je třeba dát při nákupu „ojetiny“ pozor. Proto vám tentokrát přinášíme rozhovor s Karolínou Topolovou, generální ředitelkou největšího autobazaru ve střední a východní Evropě AAA AUTO.

===== Jaká je v současné době situace na trhu ojetých vozů? Je na tom lépe než obchod s novými automobily?

Letos jsme prodali již 43 tisíc vozů, což je oproti loňskému roku nárůst více než 16 procent. Zároveň již od začátku srpna neustále zaznamenáváme obrovský růst návštěvnosti našich webových stránek a zejména přístupů z mobilních telefonů. Za tento měsíc zaznamenaly námi prezentované vozy přes dva miliony zhlédnutí, což je zhruba o desetinu více, než je běžné. Naše dlouhodobé analýzy říkají, že během několika týdnů až měsíců se tato zvýšená návštěvnost odrazí i ve zvýšení prodejů. Zvýšený zájem o naše vozy nám také signalizuje, že pravděpodobně pokračuje odliv zájemců o ojeté vozy od malých autobazarů a jejich přesun k velkým „kamenným“ prodejcům, kteří poskytují zcela jinou úroveň služeb a garancí. Takže minimálně zbytek roku vidíme velmi optimisticky. Odhadujeme, že v celé skupině bychom letos mohli na trzích v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a v Ruské federaci celkem prodat kolem 63 tisíc vozů. Naši celkovou nabídku vozů v České republice držíme neustále na hranici okolo sedmi tisíc aut.

Předpokládám, že do prodeje ojetých vozů se promítají určité sezonní výkyvy, jaké s tím máte zkušenosti?

Některé vozy si lidé pořizují vysloveně v konkrétních obdobích roku – například kabriolety s nástupem teplého počasí nebo MPV vozy před obdobím dovolených. U jiných typů vozů se rozdíly v posledních letech stírají – s tím, jak má stále větší procento vozů klimatizaci, je již nárůst jejich prodejů v letních měsících menší, zájem je spíše stabilní. Jiné vozy si sezonnost drží – například s prvním sněhem vždy o desítky procent roste zájem o vozy s pohonem 4×4. Těch máme nyní před zimou v nabídce průměrně okolo sedmi stovek.

Zajímavým trendem je také zvyšující se zájem o zánovní vozy. Právě kvůli němu jste oživili značku Mototechna. Jak se tento záměr povedl?

Myslím, že jsme se přesně strefili do aktuální ekonomické situace, kdy je koupě nového vozu pro řadu lidí prostě příliš nákladná. Takový vůz navíc během prvního roku či dvou ztratí 30–40 procent své hodnoty, a to si lidé již dobře uvědomují. Mototechna nabízí převážně takovéto zánovní vozy, které jsou většinou předváděcí nebo referenční auta z autosalonů nebo z ukončených leasingů. Od otevření Mototechny v září 2012 si u této značky zakoupilo vůz již téměř devět tisíc zákazníků v České republice.

Firmy se snaží již delší dobu šetřit právě i na služebních vozech. Nabídka Mototechny by tak mohla být pro tuto skupinu zákazníků velice zajímavá. Budete služby pro flotilové zákazníky v tomto směru v dohledné době dál rozšiřovat?

Cílem projektu Mototechna je nabízet širokou škálu vozů různých značek a cenových kategorií. Silnou stránkou naší nabídky jsou kromě poskytovaných záruk i výhodné cenové podmínky a řada doplňkových služeb včetně flexibilních možností financování. Snažíme se v maximální míře uspokojit jak soukromé, tak i firemní zákazníky. Samozřejmě ale platí, že pokud k nám přijde firemní zákazník s požadavkem na koupi více vozů, máme pro něj připraveny různé nadstandardní slevy a výhody.

Najdou u vás manažeři i reprezentativní vozy?

V uplynulém roce jsme zaznamenali více než padesátiprocentní zvýšení zájmu o luxusní či manažerské vozy. Reagovali jsme na tento trend vytvořením značky Mototechna Premium, pod kterou tyto vozy nyní prodáváme. Mezi zákazníky, kteří si tyto vozy pořizují, je stále více majitelů firem, nebo je společnosti pořizují pro svoje top manažery. Jde o nejluxusnější modely značek, jako je BMW, Mercedes nebo Audi. Měli jsme v nabídce i vozy dříve používané jako vládní, z ministerstva zahraničí. V nabídce Mototechny Premium jsou ale i sportovní luxusní vozy jako například Tesla Model S, Bentley, Porsche nebo Nissan GTR.

Nákup ojetiny je spojen s určitými riziky, na co by si měli lidé při výběru vozu dávat zejména pozor?

V poslední době se stále více šíří podvody se stočenými kilometry, zejména u vozů z dovozu. Proto je potřeba důsledně vyžadovat servisní knížky se servisními záznamy. S tím souvisí také výběr prodejce. Je dobré kupovat tam, kde ojetý vůz vlastní a nejsou jen zprostředkovateli prodeje. Jenom tak je totiž možno vůz úspěšně reklamovat, pokud se zjistí problém se zmanipulovanými kilometry až po prodeji. Proto je dobré také požadovat, aby prodejce pro takový případ poskytoval garanci vrácení peněz v celém rozsahu.

Jak lze proti stáčení bojovat?

Jsem ráda, že Nejvyšší soud nedávno potvrdil názor, že jde a vždy šlo o trestný čin. Pevně věřím, že toto soudní rozhodnutí bude mít významný preventivní dopad a změní obecný názor na míru závažnosti tohoto podvodu. Nicméně opakovaně říkám, že by stát měl trestnost přetáčení tachometru jasně stanovit formou novely trestního zákoníku. Důležité také je, aby se lidé naučili racionálně uvažovat o počtu najetých kilometrů, který může mít auto na tachometru vzhledem ke svému stáří. Lidé běžně s vozem najedou 12 až 15 tisíc kilometrů ročně. Je tedy velmi nepravděpodobné, že by deset let starý vůz měl najeto jen 80 tisíc kilometrů. Mnoho lidí preferuje právě vozy s takto nízkým stavem tachometru, místo aby si uvědomili, že u desetiletého vozu je to spíše výstražné znamení, které říká: pozor, s tachometrem tohoto vozu nejspíš někdo manipuloval!

Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO: