Lehká užitková vozidla se rozsáhle modernizují

Fiaty Dobló na CNG České pošty

Fiaty Dobló na CNG České pošty Zdroj: Ceska posta

Přesto, že v podstatě všichni výrobci lehkých užitkových vozidel mohli na montážní linky poslat motory laděné na limity normy Euro 6, zvolili modernizace podstatně rozsáhlejší.

Jedním z nejrozsáhlejším flotilovým trhem ve všech kategoriích vozidel je považován jednoznačně britský. Proto mají zdejší hodnocení mimořádnou prestiž. Mezi lehkými užitkovými vozidly právě zde triumfoval furgon Ducato, respektive jeho výrobce. Obzvlášť respektovanou cenu nejlepšího výrobce lehkých užitkových vozidel za rok 2014 porota udělila Fiatu Professional, subkompakt Fiat Fiorino dobyl prvenství v kategorii nejlepších městských dodávek, Fiat Ducato pak zvítězil v kategorii nejlepších flotilových dodávek.

V Německu stejně triumfovala vozidla Ducato a Dobló Cargo Maxi v neméně prestižní anketě Kurier, Express und Postdienstbranche (kurýrní, expresní a poštovní služby).

Nekonečná variabilita

Fiat Ducato patří mezi bestsellery velmi pestré a početné kategorie lehkých užitkových vozidel již téměř pětatřiatřicet??? let. Nyní však po komplexní modernizaci již v páté generaci. A spolu s ním jednovaječní sourozenci Peugeot Boxer a Citroen Jumper. Generace předchozí, v normě EU5, nastoupila na montážní linky automobilky Sevel Sud v jihoitalském Val di Sangro v roce 2011 a do prodeje o rok později.

Podstatné však je především to, že Fiat dokázal od roku 1981 uplatnit Ducato na světových trzích v pozoruhodném počtu 2,3 milionu kusů a vybudovat mu popularitu na všech kontinentech. Jakkoli byl program inovací rozsáhlý, na pohled spíše nenápadný. Zásadně měnit konstrukci či celkový design by v této kategorii a se zmíněnou tržní pozicí bylo plýtváním silami a prostředky. Podstatné jsou inovace techniky.

K dispozici je bohatá paleta kapalinou chlazených přeplňovaných čtyřválců generace Multijet se vstřikováním paliva commonrail z produkce Fiat Powertrain Technology typů 115, 130, 150 a 180, tedy o objemu 1956, 2287, 2287 a 2999 cm3, výkonech 85, 96, 109 a 130 kW. Převodovky lze volit jak s přímým řazením, tak samočinné. Klíčovou hodnotou jsou celkové hmotnosti, v tomto případě 3300 až 7000 kg (těžké typy mají kola zadní nápravy ve dvojmontáži), respektive objem skříně furgonu 7,3 a 17,5 m3.

LUVLUV

Mimořádně atraktivní variantou je Natural Power spalující stlačený zemní plyn CNG, která poskytuje výtečnou provozní efektivitu. Tržní popularita se zakládá na faktu, že Fiat Professional dodává sériově prakticky všechny konstrukční varianty od furgonů přes valníky, podvozky pro dostavbu, minibusy i terénní typy se znakem náprav 4×4.

UPS přechází k hvězdě

Logistický a kurýrní kolos UPS s centrálou v Sandy Springs (Georgia, USA) disponuje jednou z největších světových flotil dopravních prostředků. Zejména lehkých užitkových vozidel. Přepravuje totiž na 15 milionů zásilek denně a zaměstnává 400 tisíc pracujících. Dosud užíval techniku General Motors, Ford a Mercedes-Benz Vario se speciálními skříňovými nástavbami v charakteristické tmavohnědé barvě. Zatímco barva a zlatavé logo zůstaly, monopol na dodávky vozového parku nyní získal Mercedes-Benz. Podvozky řady Sprinter typu 513 BlueTec o celkové hmotnosti 5300 kg pohání přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec OM 651 Euro 6 o objemu 2150 cm3 poskytující největší výkon 95 kW.

Společnosti UPS slouží ve třech formátech s rozdílnou velikostí nástavby Spier. Střední P70 disponuje objemem 20,7 m3 a užitečnou hmotností 2300 kg. Typickým detailem jsou posuvné dveře řidiče, nyní elektricky ovládané a zamykané. Stejně jako dveře zadní. Vozidla jsou vybavena všemi progresivními bezpečnostními prvky zásadně eliminujícími možnost kolizí.

Velikost zakázky koncernu Daimler poněkud zkomplikovala situaci, protože dodací lhůty řady Sprinter v Evropě (montáž v Düsseldorfu a Ludwigsfelde) vzrostly na dlouhých osm měsíců! A to má k dispozici další závody – Charleston (South Carolina, USA), González Catan (Argentina), Fu-čou (Čína), Nižnij Novgorod (Rusko). Za dvacet let existence řady Sprinter vyslal Daimler do světa více než tři miliony těchto progresivních dodávek.

Koncentrát užitných hodnot

V konkurencí nabité kategorii užitkových vozidel malého formátu působí Renault s nemalými ambicemi řadou Dacia Dokker Van. V duchu image značky sází na jednoduchost, eliminaci zbytečností, výrazně pracovní charakter a velmi atraktivní pořizovací cenu. Jakkoli francouzská novinka nese jméno rumunské značky, nevyrábí se v Pitešti, ale na špičkové lince nového závodu v marockém Tangeru.

Rozvor náprav činí 2810 mm. Přední kola jsou zavěšena nezávisle (McPherson), tuhou zadní nápravu tvoří zkrutná příčka odpružená vinutými pružinami. Hnacími agregáty jsou vpředu napříč uložené kapalinou chlazené řadové čtyřválce pohánějící kola přední nápravy. Nákladový prostor s nízko položenou podlahou je stejně jako u ostatních vozidel této kategorie velmi dobře přístupný jak postranními posuvnými dveřmi o rozměrech 703 x 1046 mm (pouze na straně k chodníku), tak zadními křídlovými. Ty jsou chvályhodně dělené asymetricky a pokrývají celý profil bez prahu či výstupků. Otevírají se v úhlu 90° a jsou aretovány proti zavření větrem. Po odjištění je lze otevřít na 180°.

Diverzifikace flotilového kolosu
Česká pošta zařazuje do své rozsáhlé flotily 303 malých užitkových vozidel Fiat Dobló s dvoumístnou a pětimístnou karoserií a ekologickými motory spalujícími stlačený zemní plyn (CNG), když užívá již na 700 vozidel s těmito agregáty. Na sklonku loňské roku uzavřela pošta smlouvy také na dodávku velmi progresivních lehkých užitkových vozidel VW Caddy a větších Peugeot Boxer v počtu 322 kusů a na dalších 671 v opci. Park osobních vozidel bude obnoven třemi stovkami osobních automobilů KIA a Škoda. Pošta nyní disponuje flotilou o 5400 vozidlech.

Státní společnost před několika měsíci vyhlásila tendr, ve kterém zaznamenala významný úspěch značka Peugeot – zakázka čítá 470 vozidel, jimž dominuje s 250 kusy řada Boxer, přesněji typ 3300 L3H2 2.2 HDi s motory o výkonu 96 kW. Druhou část kontraktu tvoří malý užitkový furgon Partner 1.6 HDi (66 kW) se 162 kusy a 58 vozidel je osobních Partner Tepee 1.6 HDi (68 kW). Pro financování všech zvolil uživatel plný operativní leasing.

Prvních 150 kusů v tradiční barvě pošty na konci roku 2014 převzal od Vlastimila Čepičky, generálního ředitele KIA Czech, vedoucí odboru České pošty Jan Kubásek. Dalších 95 kusů KIA cee’d 5D Comfort s motory 1,4 CRDi/66 kW následovalo krátce poté.

„Chtěli bychom navázat na předchozí úspěšný rok, kdy se nám podařilo uplatnit více než 2600 vozidel,“ říká Michal Dolanský, vedoucí flotilových prodejů. „Předpokládáme, že zájem firemní klientely podobně poroste i nadále, protože jí poskytujeme velmi výhodnou nabídku, kterou nejvíce ocení především u atraktivních modelů, mezi které se řada cee’d právem řadí,“ uzavírá Dolanský. Vozidla pro poštovní službu vyrobil montážní závod v Žilině – všech 245 kusů za pouhých patnáct hodin. Poprvé v historii žilinské automobilky byla uživateli dodána vozidla v charakteristické modré barvě podle jeho přání. Vyžádalo si to téměř dvě tuny nátěrové hmoty ve speciálně namíchaném odstínu, tedy více než osm kilogramů na každé vozidlo.

Ocenění zaslouží také velikost i četnost poutacích ok umístěných nejen v podlaze a na stěnách, ale také v portálu zadních dveří. Podlaha je dobře chráněna velmi odolným plastovým krytem protaženým částečně i na stěny, což velmi usnadňuje úklid. Vyniká formátem, objemem i užitečnou hmotností až 750 kg.

Výrobce poskytuje tříletou komplexní záruku (nebo 100 tisíc km), na prorezavění karoserie šest let, servisní interval motoru 20 tisíc km je trochu kratší, než je v této kategorii obvyklé, ale velmi nízká spotřeba paliva, pořizovací cena a celková užitná hodnota tento detail snadno eliminují.

Hnacím ústrojím je kapalinou chlazený řadový čtyřválec uložený vpředu napříč pohánějící kola přední nápravy. Buď přeplňovaný vznětový dCi 75 – zdvihový objem 1461 cm3, elektronicky řízené vstřikování paliva common rail, největší výkon 55 kW/4000 min-1, točivý moment 180 Nm/1750 min-1, nebo přeplňovaný vznětový dCi 90 – největší výkon 66 kW/5000 min-1, točivý moment 200 Nm/1750 min-1 a atmosféricky plněný zážehový 1.6 MPI 85 o výkonu 60,5 kW/5000 min-1, točivý moment 134 Nm/2800 min-1. Rozvor náprav 2810 mm, rozchod kol 1490/1478 mm, vnější rozměry 4363 x 1751 x 1809 mm, nákladový prostor 1901 x 1413 x 1271 mm, užitný objem 3,31 m3 (s jedním sedadlem 3,90 m3), výška podlahy nad zemí 565 mm, objem nádrže paliva 50 l, provozní hmotnost 1189 kg, celková 1854 kg. Největší rychlost 150 – 175 km/h; zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,9 – 10,4 s, spotřeba paliva kombinovaná 5,9 – 4,2 l/100 km.

Renault s čtvrtou generací Masteru

Typové spektrum Renaultu Master pokrývá 2800–4500 kg celkové hmotnosti. Nová generace přináší decentní, aerodynamicky uhlazený a velmi praktický design, přepracovaný interiér posunutý na vyšší úroveň, novou kategorii výkonů a jízdních vlastností, progresivní přeplňování dvěma turbodmychadly, sériovou instalaci ESC a Eco-Mode významně snižujících spotřebu paliva. Je k dispozici v kompletním spektru karosářských variant. Především jako furgon, ale i jako podvozek pro dostavbu s jednoduchou nebo zdvojenou budkou řidiče, skříňové kombi s dvěma řadami sedadel, osobní minibus.

Renault MasterRenault Master | ranault

Velmi významná je i možnost volby pohonu kol přední nebo zadní nápravy, jednoduchou nebo zdvojenou montáží kol zadní nápravy, převodovkou s přímým řazením nebo samočinnou. Nabídka motorů začíná typem dCi 110 o největším výkonu 81 kW, následují dCi 125/92 kW, dCi 135/99 kW, dCi 150/110 kW a dCi 165/121 kW. Jedná se o v přídi uložené kapalinou chlazené přeplňované vznětové řadové čtyřválce o zdvihovém objemu 2300 cm3. Technologií biturbo, dvou turbodmychadel za sebou disponují motory typu 135 k a 165, které jsou sériově vybaveny systém Stop&Start. Všechny verze jsou sériově vybaveny elektronickou soustavou řízení stability ESC.

Pro snadnější ovládání nechybí asistence rozjezdu do stoupání, posilovač nouzového brzdění, elektronické řízení trakce, kontrola stability přípojného vozidla, sledování hmotnosti a umístění nákladu, ochrana proti převrácení, ve verzích kombi monitoring tlaku v pneumatikách.

Globální ambice hybridní varianty

Koncern Daimler zařadil do sériové výroby progresivní hybridní verzi populárního lehkého užitkového vozidla Fuso Canter. Konstrukce je výsledkem práce vývojové laboratoře Daimler Trucks Global Hybrid Center sídlícího v japonském Kawasaki.

Základem hnacího řetězce je zcela nový přeplňovaný vznětový motor, který s rezervou splňuje limity normy EU6. Kapalinou chlazený řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 2998 cm3 (vrtání a zdvih 95,8 x 104 mm) byl postaven ve spolupráci s Fiat Powertrain Technologies a je nabízen ve výkonových úrovních 96, 110 a 129 kW/3500 min-1 (300, 370, 430 Nm/1300, 1320, 1600 min-1).

V žebřinovém rámu je uložen podélně nad přední nápravou. Obě verze s nižším výkonem využívají technologie EGR s oxidačním katalyzátorem a odlučovačem pevných částic, nejvýkonnější navíc SCR s aplikací katalytického činidla AdBlue. Je paralelně spojen s elektromotorem o výkonu 35 kW, který při deceleraci dobíjí soustavu lithiumiontových akumulátorů.

První vozidla vyjela na japonské komunikace, ale hybridní Fuso Canter má globální ambice a nepřehlédnutelné úspěchy v Evropě. Propagační slogan velice racionálně zdůrazňuje, že za tři čtyři roky provozu (400 tisíc km) lze ušetřit 15 tisíc l paliva!