OBRAZEM: Slavný Citroën Méhari slaví padesátiny. Zahrál si i ve slavných filmových komediích

Citroën Méhari (1968-1987)

Citroën Méhari (1968-1987) Zdroj: auto.cz

Citroën Méhari (1968-1987)
Citroën Méhari (1968-1987)
Citroën Méhari (1968-1987)
Citroën Méhari (1968-1987)
Citroën Méhari (1968-1987)
100
Fotogalerie

Významné kulaté jubileum letos slaví slavný Citroën Méhari, který si dokonce zahrál i ve slavných francouzských komedií o četnících ze Saint-Tropez. Dodnes platí za všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý vůz. 

Nevšední Citroën Méhari sloužil hlavně jako užitkový dříč a auto pro volný čas. Premiéru si odbyl v divokém květnu 1968 během studentských nepokojů. U nás je nejznámější díky legendární sérii četnických komedií s Louisem de Funèsem, konkrétně filmům Četník a mimozemšťané a Četník a četnice.

Jednoduchý, přísně účelový vůz se představil novinářům a odborníkům 16. května 1968 na golfovém hřišti v normandském zálivu nedaleko města Deauville. Za jeho vznikem stál hrabě Roland de la Poype, za druhé světové války stíhací eso letky Normandie-Němen a tenkrát šéf společnosti SEAP (Société d'Etudes et d'Applications des Plastiques), která pro Citroën vyvíjela plastovou karoserii. Právě ona totiž již dříve prezentovala první prototypy s hladkými panely a motory o objemu 425 cm3, dvojitý šíp byl v prvopočátcích projektu pouze klientem, pro kterého zakázka vznikala. Tvary navrhl Jean-Louis Barrault, typické vodorovné žebrování získaly vozy pro větší tuhost. Lehké umělé hmoty byly použity samozřejmě proto, aby byly co nejlehčí a odolávaly hnědému moru.

Šéf Citroënu Pierre Bercot své nadšení nijak neskrýval, start produkce (předsériová stavba se rozběhla ještě u SEAPu v Bezons koncem roku 1967) zbrzdily jen zmíněné masové protesty mladých lidí... Široká veřejnost viděla Méhari poprvé až 3. října 1968 na autosalonu v Paříži. Automobilka si mohla mnout ruce, hned získala 500 objednávek.

Označení Dyane 6 Méhari, které se používalo na některých trzích, dávalo tušit, odkud vál vítr, co se konstrukce týče. Dyane byla modernější variací na téma „kachna“ 2 CV a techniku měly všechny tři, vlastně včetně dobíhajícího Ami 6 čtyři modely prakticky totožnou: zážehový plochý vzduchem chlazený dvouválec OHV objemu 602 cm3. Bublavý agregát dával v případě Méhari 19 kW (26 k).

Otevřené 3,5 m dlouhé, 1,53 m široké a 1,54 m vysoké auto s muší hmotností od 475 do 570 kg dokázal rozjet přes stovku při zhruba šestilitrové spotřebě, palivová nádrž pojala 25 l. Název Méhari označuje druh rychlého severoafrického dromedára, tedy dvouhrbého velblouda, kteří se používali jak pro přepravu nákladů i lidí, tak i pro závody. V nabídce nový model vlastně nahradil 2 CV Saharu, zpočátku ale neměl pohon všech kol a motor vzadu rovněž chyběl. Stejně jako ona se uplatnil v bývalých francouzských koloniích na severu Afriky.


Celý článek najedete na webu auto.cz >>>