Škoda 763: Dynamicky tvarované kupé mělo mít automat. Bylo však příliš rychlé

Škoda 763

Škoda 763 Zdroj: auto.cz

Škoda 763
Škoda 763
Škoda 763
Škoda 763
Škoda 763
15 Fotogalerie
Tomáš Dusil - auto.cz

V 80. letech vyráběla Škoda kupé Garde, později Rapid, oboje sportovní deriváty běžných škodovek. Jenže závod Kvasiny mohl vyrábět i o poznání zajímavější kupé. S klasickou koncepcí pohonu a hranatými tvary.

Projekt kupé s klasickou koncepcí pohonu Škoda 763 se v AZNP Kvasiny, což byl pobočný závod na výrobu lepších modelů Škody, začal připravovat už na sklonku 60. let. Tedy souběžně s jiným sportovním modelem, který využíval mechanické a vlastně i tvarové komponenty z tehdy nových sedanů Škoda 100/110. Později v roce 1971 se toto kupé dostalo do výroby coby Škoda 110 R a setrvalo v ní až do roku 1981.

Na rozdíl od „erka“ vypadal model 763 úplně jinak. Jeho ostře řezané hranaté tvary byly plně v souladu s modernou let sedmdesátých. Do jisté míry se u něj vycházelo z modelu Škoda 760, kterou navrhl slavný turínský Italdesign. Škoda 760 však měla koncepci s motorem vpředu a poháněnou přední nápravou, zatímco kupé 763 využívalo odlišnou s pohonem zadních kol.

Při pohledu na ostré tvary se mi ihned vybavilo původní VW Scirocco, které ovšem mělo motor vpředu napříč a pohon předních kol. Že byla Škoda 763 vozem s klasickou koncepcí lze vysledovat z poměrně dlouhé přední části, která byla a je pro toto uspořádání pohonu vcelku charakteristická. Na druhou stranu, zmíněné kupé Volkswagenu připomínala také výklopná záď. Z dostupných obrázků je patrné, že řidič vozu seděl poměrně vzadu, kabina počítala s uspořádáním 2+2.

V roce 1976 nejprve postavili model v měřítku 1:5, který měl sloužit k ověření aerodynamického tvaru karoserie. O rok později již vyjel skutečný a plně funkční vůz. Ve snaze udržet pohotovostní hmotnost vozu na nízké hodnotě (konkrétně 920 kg) zvolili tvůrci karoserie poměrně náročnou technologii výroby, kdy na ocelový skelet připevňovali přední blatníky, kapotu, dveře, masku chladiče či víko zavazadelníku vyrobené z laminátu.

Karoserie vozu však byla zajímavá také jinak. Třeba řešením bočních dveří. Plocha jejich skla byla rozdělena na dvě části. Vpředu v té době běžné malé trojúhelníkové „okénko“ bylo bezrámové, zatímco hlavní část skla, která se spouští do dveří, využívala rám. Jaký byl důvod, použít na první pohled komplikované řešení, je nám záhadou. Z praktického i z estetického hlediska to dle našeho názoru žádné výhody nepřináší. 

Obzvláště v porovnání se Škodou 110 R, jejíž tvarový návrh přejímal mnohé prvky ze 60. let, vypadala kabina kupé 763 velice moderně. Černý a z dnešního pohledu trochu nevzhledný plast byl v té době běžný i u západních automobilů. Vzhledem ke klasické koncepci se středem kabiny táhl transmisní tunel, který byl v přední části pod palubní deskou výrazně zvýšený. Skvěle dodnes působí téměř kolmý sloupek řízení, opět citelný rozdíl oproti 110 R, kde je volant „naplocho“ podobně jako v autobusu. I vzhledem k nízko umístěným a výrazně vzadu montovaným sedadlům musela být pozice za volantem velmi dobrá.


Celý článek si můžete přečíst zde >>>