V Norsku prudce roste počet elektromobilů, vláda ale přehodnotí štědrý program dotací

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY SA 2.0: Kārlis Dambrāns via Flickr

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
10
Fotogalerie

Počet nově zaregistrovaných vozů na elektrický pohon v unii meziročně vzrostl o třetinu. Zbytku Evropy sice dál ujíždí Norsko, tamější velkorysé dotace chce ale vláda přehodnotit.

Od roku 2035 budou v Evropě prodávány už jen osobní vozy na elektrický pohon. Tvrdí to nová studie společnosti ING. Podle té přichází průlom elektromobilů díky zlevnění baterií i novým ultrarychlým dobíječkám, které dokážou doplnit energii na jízdu dlouhou 300 kilometrů během 20 minut.

Celkový počet veřejných dobíjecích stanic přitom podle studie „explozivně“ vzrostl. „V podstatě vyrovnal počet benzinových pump,“ uvedla analýza. Benzinek je v Evropě 121 tisíc, množství dobíjecích stanic letos přesáhlo 112 tisíc. Jejich nejhustší síť buduje Nizozemsko, na které připadá zhruba čtvrtina všech evropských přípojek.

Roste i počet elektromobilů, v EU jich bylo zaregistrováno jen během prvního čtvrtletí přes 47 tisíc. To představuje meziroční růst o 30 procent. Unii ovšem nadále „ujíždí“ Norsko. Podle průběžně aktualizované statistiky analytické společnosti Eafo bylo letos zaregistrováno v severské zemi už 21 tisíc osobních vozů na elektropohon. Minulý měsíc tvořily v Norsku dokonce rekordních 42 procent všech aut zařazených do provozu.

Skandinávská země podporuje nákup elektromobilů velkoryseji než jiné evropské státy. Nabízí nejen daňové úlevy, ale například i odpuštění poplatků na trajektech a silnicích, možnost zdarma parkovat na městských parkovištích nebo právo jet v pruhu, který je jinak vyhrazen jen autobusům. Systém daňových úlev ale bude platit jen do příštího roku a pak ho chce vláda přehodnotit stejně jako další výhody. „Jízda bez platby mýtného bude zřejmě vyměněna za systém s diferenciovanými cenami odvozenými od produkovaných emisí,“ uvádí komentář společnosti Eafo.

Nejprodávanějším elektromobilem v Evropě se stal za posledních 12 měsíců Renault Zoe s více než desetiprocentním podílem na trhu. Následují ho modely Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf, Volksvagen Passat GTE a BMW i3.

V Česku zatím tvoří elektromobily kvůli malým pobídkám zatím zanedbatelnou část trhu. V prvním pololetí bylo podle Svazu dovozců automobilů zaregistrováno jen 149 vozů na elektropohon, což je pouhé promile trhu. Celkově bylo v ČR dosud uvedeno do provozu méně než 1,5 tisíce elektromobilů.

Elektromobilita v Evropě.Elektromobilita v Evropě.|e15

Čína se blíží půl milionu e-vozů

Ve světovém srovnání jsou na špici USA, kde bylo v letech 2011 až 2016 zaregistrováno do provozu 550 tisíc osobních elektromobilů. V Číně to bylo ve stejném období 442 tisíc vozů. Asijská země plánuje, že příští rok budou elektromobily a hybridní vozy tvořit osm procent všech nových prodejů. Závislost obchodu s elektromobily na pobídkách ovšem ukazuje příklad Hongkongu. Zatímco v prvním čtvrtletí tam značka Tesla ještě prodala 3,7 tisíce vozů, od 1. dubna tam byly zrušeny pobídky a prodeje okamžitě spadly v podstatě na nulu.