Kiwi.com nabírá 2,5 miliardy na další rozvoj. Neznámý investor koupil její dluhopisy
Kiwi.com po dlouhé době získává novou investici, konkrétně 2,5 miliardy korun od neznámého investora. Peníze chce brněnská firma využít na další růst a zvýšení podílu na cestovatelském trhu, který se po pandemii opět probouzí a roste na něm poptávka.
„Tato investice nám umožní rychle zrealizovat naše další plány a poskytovat zákazníkům špičkovou službu i v případě, že aerolinky své sliby nesplní,“ okomentoval novou investici Oliver Dlouhý, spoluzakladatel a ředitel Kiwi.com. „Nikdy, dokonce ani během pandemie, jsme nepřestali investovat do inovací produktů a zákaznické zkušenosti. A tento kapitál nám umožní urychlit naše plány i další růst,“ doplnil finanční ředitel společnosti Iain Wetherall.
Finance Kiwi.com získalo formou konvertibilního dluhopisu, který se může v budoucnosti proměnit v akcie společnosti. Jméno investora není známo, podle tiskové zprávy, kterou společnost rozeslala médiím, se má jednat o „globálního institucionálního investora“. Většinu v Kiwi.com by měl i nadále držet americký fond General Atlantic.
„Tím, že ten dluhopis může být zesplatněný, je to pro investora pojistka. Nechce si přímo kupovat podíl ve firmě, protože neví, co s ní bude, v nejhorším případě dostane peníze zpět. Kdyby měl větší důvěru, tak si koupí podíl. To neznamená, že je ta firma nedůvěryhodná, jen je to opatrnější přístup k investování,“ vysvětluje ekonom ze společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.
Při oznámení transakce se Dlouhý opřel do aerolinek. „Pandemie byla pro cestovatele náročným obdobím. Mnohé aerolinky nesplnily své závazky vůči nim a ti to pak oprávněně vnímali jako zradu,“ uvedl Dlouhý.
Pod palbu kritiky ze strany zákazníků i aerolinek se přitom během pandemie dostalo i samotné Kiwi.com. Zákazníci brněnskou firmu kritizovali kvůli zdlouhavým refundacím, tedy vracení peněz za neuskutečněné lety. Některé aerolinky zase vyjadřovaly svůj nesouhlas s tím, aby česká firma prodávala jejich letenky, v několika případech došlo i sooudní spory.
Kiwi.com se už začala zotavovat z pandemického roku 2020. Ztrátu přesahující tehdy miliardu korun se loni podařilo snížit na 304 milionů korun. Tržby se loni meziročně zvýšily o pět miliard korun na 16,9 miliardy korun a dosáhly úrovně mírně přes 50 procent roku 2019.