Maloobchod pokračuje v obratu, tržby táhnou internetové obchody

e-shop

e-shop Zdroj: profimedia.cz

bru , ČTK
Maloobchodní tržby v Česku rostly druhý měsíc v řadě. V květnu bez sezonního očištění se meziročně zvýšily o 1,2 procenta po dubnovém růstu o 1,5 procenta. Růst prodeje hlásí obchody i prodejci aut. Uvedl to dnes Český statistický úřad.

Na růst tržeb v květnu podle statistiků působil při stejném počtu pracovních dní letos i loni více motoristický segment než samotný maloobchod. Kromě aut, jejichž prodeje stouply o 3,8 procenta, se více než obvykle prodávaly i pohonné hmoty. Automobilový trh přitom prochází dlouhodobým útlumem.

Květnové výsledky analytiky nepřekvapily. „Květnový výsledek maloobchodu je v souladu s naší prognózou postupného cyklického oživení české ekonomiky v tomto roce,“ uvedl analytik Raiffeisenbank Václav Franče. Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška jsou květnové výsledky o to pozitivnější, že na rozdíl od dubna je nepodpořil vyšší počet pracovních dní. „Přestaly klesat i nominální výdaje spotřebitelů v obchodě, reálný růst tedy nebyl tažen jen zlevňováním zboží a služeb, byť tento faktor také hrál roli,“ dodal s tím, že lidé častěji sahají po levnějších náhražkách potravin, na které byli dosud zvyklí.

Nejrychleji v květnu rostl prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 22,7 procenta. Internetoví prodejci totiž „dokázali v podvědomí českých spotřebitelů vytvořit image výhodného nákupu, a nyní si mohou dovolit inzerovat spolehlivost či kvalitu prodeje než pouze další slevy,“ vysvětlil Pavel Kulhavý z PwC. K celkovému růstu tržeb přispěl také maloobchod s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s počítačovým a komunikačním zařízením, s textilem a obuví a s potravinami v nespecializovaných prodejnách.

Jak upozornil analytik Home Credit Michal Kozub, mezi jednotlivými segmenty trhu jsou jasně vidět velké rozdíly. Zatímco u potravin klesly tržby o 0,3 procenta, u ostatního zboží stouply o 1,4 procenta. „Ještě hůře jsou na tom specializované obchody s potravinami. Tam tržby klesají o 6,7 % a za celý rok o 6,0 %. Naopak utrácet se lidé nezdráhají za elektroniku, nebo oblečení,“ uvedl.

Vývoj maloobchodních tržeb (bez pohonných hmot)Vývoj maloobchodních tržeb (bez pohonných hmot)Vývoj maloobchodních tržeb (bez pohonných hmot) | CSUZdroj: ČSÚ