Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět

Africká škola

Africká škola Zdroj: Profimedia

DOT Glasses
2
Fotogalerie

Perfektní zrak má v současnosti asi pouze třetina dospělé populace. Zatímco ve vyspělých zemích lze krátkozrakost nebo dalekozrakost řešit brýlemi, kontaktními čočkami nebo laserovými operacemi, pro miliony lidí na celém světě je toto řešení finančně nedostupné. Také proto přišel český start-up DOT Glasses s myšlenkou brýlí, jejichž výroba vyjde jen na několik desetikorun. Díky tomu se do běžného života v Africe nebo Asii budou moci zapojit i lidé s problémy zraku.

S myšlenku jednoduchých a levných brýlí si český projekt pohrává již od roku 2015, v současnosti se však s jejich vývojem dostává do finální fáze. Tu má podpořit crowdfundingová kampaň, která si slibuje od Čechů vybrat minimálně 400 tisíc korun.

Jedním z hlavních měřítek letitého vývoje byla co nejsnazší a nejbytelnější konstrukce. Start-up se například zabýval vlastním prototypem čoček, které je možné použít pro levé i pravé oko. To snižuje logistickou náročnost celého projektu i vlastní výrobu.

Na obroučkách se zase podíleli odborníci ze společného podniku Mercedes-Benz a AKKA Technologies. Výsledkem spolupráce je produkt, jehož velikost padne všem, a to díky jednotlivým modulům, ze kterých jsou obroučky sestaveny. Ty lze dále upravovat. Kompletní brýle jsou vyrobeny tak, aby bylo možné je složit přímo v terénu například humanitárními pracovníky. Pro ně také český start-up vyvinul zjednodušený diagnostický přístroj, díky kterému je možné zrak jednoduše měřit.

„Mnozí se o řešení špatného zraku ve světě pokusili už před námi. Patří jim za to velký respekt. Nikomu se to ale zatím doopravdy nepodařilo. Dosavadní řešení jsou příliš složitá nebo příliš nákladná, aby se ujala globálně a žádné z nich není dlouhodobě udržitelné,“ poukazuje na neúspěšné projekty zakladatel DOT Glasses Philip Staehelin. Mezi nimi byly například start-upy Adspecs, Adlens nebo One Dollar Glasses.

A právě jeden dolar je cena brýlí, na kterou se chce český start-up v budoucnu dostat. Nyní přitom stojí výroba jednoho kusu modulárních brýlí asi 1500 korun, pokud ale nápad dostane podporu veřejnosti, cena se bude s rostoucími objemy výroby snižovat. Má tomu pomoci i kampaň na portálu Kickstarter, kam se chtějí Češi přesunout po HitHitu.

Dalším krokem k nízké prodejní ceně má být také speciální distribuční kanál. V rámci něj budou sady brýlí do rozvojových zemí dodávány jen za výrobní cenu, případnou marži si pak přičte optik až přímo na místě, který pacientovi brýle na místě sestaví.