Menší podnikatelé nerozumějí financím. Banky jim nepomohou, zaznělo na finanční konferenci

Finanční konference

Finanční konference Zdroj: Luděk Blahut, Linkedin

Finanční konference
Finanční konference
Finanční konference
Finanční konference
5
Fotogalerie

Průměrný podnik naplnil v minulém roce své vize v digitalizaci ze 40 procent. „Hlavním úskalím je ale přehršel aplikací, ve které se firmy nedokážou zorientovat,“ řekla v úvodu čtvrtého ročníku Finanční konference členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků (AMSP ČR) Eva Svobodová. Především ale apelovala na problémy menších podniků, které vyplývají z jejich nízké finanční gramotnosti.

Slova o tom, že malí podnikatelé neumějí efektivně pracovat s financemi, provázela v různých obměnách celou konferenci. „Finanční řízení je Achillovou patou menších firem,“ uvedl třeba Luděk Blahut, zakladatel služby Hodinový finanční ředitel. Situace se podle Svobodové mění k lepšímu u mladší generace podnikatelů. Ti se nebojí jít do rizikovějších řešení, jakým je třeba crowdfunding. Starší generace je v tomto ohledu konzervativnější. 

Všeobecným problémem jsou ale risk manažeři bank a jejich celkový přístup ke klientům, řekla Svobodová s odkazem na průzkum AMSP ČR. Toho se zúčastnilo 301 podnikajících soukromých osob, z nichž polovina nevidí rozdíl mezi přístupem bank k podnikatelům a soukromým osobám. „Je zřejmé, že respondenti nepovažují za snadné ani komfortní komunikovat a jednat s institucionální sférou, a to jak z pozice občana, tak z pozice podnikatele,“ dodala AMSP ČR v průzkumu.

Nejen od Svobodové, ale i od dalších řečníků vzešla kritika směrem k bankám, které nerozumějí požadavkům firem. „Některé banky jsou na trhu zbytečně,“ postěžoval si dokonce Blahut. Chybí i snaha situaci změnit. K tomu by mělo ideálně dojít bližším vztahem s klientem, kdy se bankéř přesune z kanceláře do terénu a osobně pozná konkrétní firmu.

Protože se tak neděje, mají banky zbytečně vysoké nároky na podnikatele. Jako příklad uvedla Svobodová požadavek bank na čtyřleté výhledy firem, které jsou čerstvými hráči na trhu a nemají tak z čeho čerpat data. „Je to k pláči,“ shrnula situaci. 

S kritikou bankovního sektoru souhlasil i Václav Plášil, ředitel firemních úvěrů v J&T bance. Ta se na rozdíl od jiných bank na trhu profiluje blízkými vztahy s klienty. „Nejlevnější úvěr nemusí být vždy výhrou. Bankéř vám musí především rozumět,“ apeloval Plášil na podnikatele v sále.