Mistr balík. Postavil firmu v USA, teď učí e-shopy, co je to fulfillment

Petr Litavec

Petr Litavec Zdroj: e15 Michaela Szkanderová

Celé to začalo trochu troufalým krokem, kdy nudící se student Petr Litavec poslal z hodiny biologie e-mail do USA s žádostí o práci. Dnes 28letý startupista přenáší zkušenosti ze svého amerického podnikání do Česka. Za tři roky postavil v Brně jednu ze tří největších českých firem ve fulfillmetu, tedy v rychloobrátkovém skladování pro malé a střední e-shopy.

K podnikání v Americe Petr Litavec inklinoval od dětství. I kvůli tomu, že jeho strýc v roce 1982 emigroval do USA a vybudoval tam úspěšnou stavební firmu. Při snění o Americe Petr narazil na jméno Johna Vanhary – ostříleného chlapíka, který o sobě říká, že má dvě BMW proto, aby nemusel přezouvat pneumatiky. Mezi největší Vanharovy byznysové úspěchy patří exit ze zásilkového start-upu Shipito, který prodal za stovky milionů korun, a právě po dokončení jeho prodeje začala spolupráce obou mužů naostro.

To už se psal rok 2015, Petr Litavec začal studovat Mendelovu univerzitu v Brně a věnovat se software developmentu. „Stal jsem se spojkou mezi americkým provozem a brněnským vývojovým týmem,” popisuje svoji práci na projektu IncParadise. Šlo o Vanharův projekt, který zájemcům on-line zakládal firmy v padesáti státech USA.

Ve své době měl slušné cash flow, ale majitel se projektu nemohl naplno věnovat, dokud neodbavil prodej Shipita. Když přišel čas, rozhodl se firmu zvednout a právě mladý student z Brna byl tím, kdo projekt po softwarové stránce nakopl.

V roce 2017 Vanhara stoprocentní podíl výhodně prodal firmě Startupr Hong Kong Limited. V té době ale už Petr Litavec rozjížděl s partnery svůj vlastní byznys jménem Planet Express, což byla v podstatě konkurence zasilatelského Shipita, odkud s ním šla i část týmu. Americký byznys Planet Express, který Petr dělal při škole, spočíval v tom, že poskytoval adresu v USA, kam si lidé ze zahraničí mohli nechat poslat balíky. „Principem bylo narovnat tržní bariéru. Třeba iPhone jste si u nás v době jeho uvedení koupit nemohli a dostat ho k nám bylo drahé. Nechali jste si ho tedy poslat v rámci USA a pak k nám. Z dnešního pohledu je ta služba pro Evropana nesmyslná, protože tady žijeme v blahobytu, ale tehdy to smysl mělo,“ vypráví.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!