Na moře vyplula první loď na „alkohol“. Zachrání klima, nebo je to jen další slepá cesta?

Loď Ane Mærsk kotvící v Hamburku

Loď Ane Mærsk kotvící v Hamburku Zdroj: AXEL HEIMKEN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP / Profimedia

Lodní doprava je v současné době kvůli vysokému množství produkovaných emisí významným „škůdcem“ klimatu. Změnit by to údajně mohl projekt vůbec první obří kontejnerové lodi, kterou místo klasického paliva pohání metylalkohol (metanol). Ačkoliv majitelé plavidla slibují snížení emisí oproti současným lodím až o dvě třetiny, mnozí technici jsou k projektu skeptičtí. A to z podobného důvodu jako třeba u takzvané elektromobility. Aby bylo možné pohánět stroj ekologickou energií, musí se tato energie (zatím) vyrábět paradoxně velmi neekologickým způsobem.

Článek vyšel na webu Info.cz

Očekávání od kontejnerové lodi jménem „Ane Mærsk“, kterou vlastní největší světový provozovatel kontejnerových a zásobovacích lodí, dánská společnost Maersk Group, jsou velkolepá. Když tato 350 metrů dlouhá a 53,5 metrů široká loď dorazila minulý týden do přístavu v Hamburku (viz úvodní foto článku), psala o ní snad všechna německá média. Ovšem nikoliv jen z důvodu její impozantní velikosti.

Ane Maersk, která byla vyrobena v Jižní Koreji, totiž skutečně jezdí na alkohol. Její osmiválcový motor s výkonem 60 tisíc koní je z větší části poháněn metanolem. A toho kontejnerová loď spotřebuje opravdu hodně.

Při cestovní rychlosti kolem 14 až 15 uzlů (28 kilometrů v hodině) spotřebuje každý den na otevřeném moři kolem 120 tun takzvaného biometanolu, což je metylalkohol, vyrobený z biomasy nebo rostlinného tuku. To údajně snižuje emise skleníkového plynu oxidu uhličitého (CO₂) až o dvě třetiny oproti tomu, kdyby stejnou loď poháněl olej či lodní nafta.

Majitelé Ane Mærsk tvrdí, že kdyby byl později vyráběn metanol pro pohon lodi průmyslově pomocí obnovitelného vodíku a oxidu uhličitého absorbovaného z atmosféry, emise CO₂ by se mohly snížit až o tři čtvrtiny. 

A kdyby se podařilo dosáhnout toho, že by celý výrobní řetězec metanolu fungoval zcela klimaticky neutrálně, pak by lodní přeprava s metanolovým pohonem byla údajně prakticky bezemisní. Emise by se oproti klasickým lodním palivům snížily o 95 %. Stále je totiž pro ideální vznícení metanolového paliva potřeba pětiprocentní podíl lodní nafty.

Ekologická lodní doprava  

Vedení Maersk Group si objednalo výrobu dalších 18 kontejnerových lodí na metanol, schopných jako Anne Mærsk převážet až 16 500 kontejnerových jednotek. K tomu se v budoucnu údajně přidá 6 menších „metanolových“ plavidel s kapacitou 9000 kontejnerů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!