Navigační systém Galileo přinesl českým firmám miliardu. Rivalita vůči GPS ochabuje

Galileo

Galileo Zdroj: ESA

Satelit Galilelo
Galileo
Galileo
Galileo
Galileo
12
Fotogalerie

Umístění Agentury pro evropský globální navigační družicový systém (GSA) do české metropole, ke kterému došlo v roce 2012, přineslo doposud tuzemské ekonomice příjmy okolo jedné miliardy korun. Počet českých firem žádajících o peníze z evropských fondů na výzkum a vývoj družicové navigace navíc desetkrát vzrostl, řekl ředitel agentury Carlo Des Dorides.

„Nejsou to investice, co chybí českým firmám, ale schopnost komunikovat s partnery, jejíž základem je kvalitní dokumentace. U nás je to pořád ještě tak, že se nejdříve pracuje a dokumentaci pak někdo udělá dodatečně. S tímhle nemůžete nikde prorazit,“ říká Karel Dobeš, vládní zmocněnec pro spolupráci s agenturou.

Její hlavní přínos pro tuzemský byznys podle Dobeše spočívá ve snadnější pomoci právě s přípravou dokumentace.

V pražském sídle jediné evropské agentury zabývající se vesmírem aktuálně pracuje na dvě stě zaměstnanců – Češi mají své zástupce také mezi pracovníky na odborné technologické úrovni.

„Výrazně to usnadňuje poradenství českým firmám,“ zdůrazňuje Dobeš s tím, že se vývoji v oblasti satelitní navigace věnuje kolem čtyřiceti českých podniků. Do budoucna se má počet pracovních míst v agentuře zvyšovat.

Navigační systém Galileo se významně blíží svému plnému využití. V úterý vyšle do vesmíru raketu se čtveřicí dalších satelitů. Na oběžné dráze jich tak bude mít už dvaadvacet z plánované třicítky, která umožní stoprocentní využití.

Ostrý provoz začne v roce 2020

Naplno má systém Galileo fungovat už za dva roky, nyní probíhají klíčové přípravy. Ačkoli původní plány počítaly se zpoplatněním navigačních služeb, dnes se jako pravděpodobnější jeví varianta volně dostupného signálu. „Je otázkou, jestli by původní obchodní model dával smysl. Probíhají diskuze s vládami i firmami, rozhodnutí padne do tří měsíců,“ tvrdí Dorides. Galileo začal poskytovat první služby loni v prosinci, odkdy nabízí určení přesné polohy a navigaci. Služba je tak využívána v letecké, námořní i železniční dopravě. 

Galileo vs. systém GPS? Soupeření s Američany se vytrácí, říká v rozhovoru pro E15 ředitel Agentury Carlo Des Dorides

Kam se v průběhu svého vývoje posouvá přínos systému Galileo?

Uživatel využije přesnější navigaci díky kvalitnějšímu signálu v obydlených oblastech. Nové technologie nabízíjí oproti GPS funkce, pomocí kterých se nejenže dostaneme k člověku volajícímu o pomoc rychleji, umíme ale komunikovat obousměrně a nešťastníka uklidnit. Galileo takto může zachránit nejeden život. Paradoxně ale čelíme otázce, zda by byli uživatelé ochotni platit za vysokou přesnost navigace. Tohle si musíme rozhodnout v příštích měsících.

Cítíte na půdě Evropské unie zájem navýšit investice do projektu?

Především kvůli brexitu bude lednová debata o podobě nadcházejícího finančního období složitá. Evropské priority se nyní vztahují hlavně k migraci, bez váhání ale mohu říci, že je vesmír jednou z oblastí těšících se největšímu zájmu členských států unie. Náš rozpočet dosud narůstal, zájem o další investice rozhodně cítím.

Převládá vůči GPS konkurenční, nebo partnerský vztah?

Soupeření se pomalu vytrácí. Zpočátku se, pravda, hovořilo o tom, že půjdeme proti sobě. Dnes ale například vidíme, že většina chytrých telefonů využívá oba systémy zároveň. Telefon si sám vybere, čí signál je v daný okamžik výhodnější přijímat. Služby se navzájem doplňují. Stejné to bude i s navigací autonomních vozů – Galileo patrně bude jedním ze čtyř systémů, které budou vozy souběžně navigovat.