Aholdu klesl zisk víc, než se čekalo, lidé na potravinách více šetří

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Albert

Nizozemský maloobchodní řetězec Ahold vytvořil ve druhém čtvrtletí provozní zisk 275 milionů eur (asi 6,7 miliardy korun), což je meziroční propad o 21 procent. Výsledek je horší, než očekávali analytici, a je za ním především růst cen vstupů. Aholdu se například nepodařilo přenést růst cen potravin na zákazníky, protože lidé za současné ekonomické situace více šetří.

K poklesu zisku částečně přispěl i slabý dolar, který v první polovině roku ztrácel k většině světových měn. Vliv mělo i pohyblivé datum Velikonoc, které má každoročně na tržby značný vliv. V neposlední řadě měl Ahold výdaje kvůli restrukturalizaci.

Analytici pokles zisku očekávali, protože podobné těžkosti jako Ahold už dali najevo i jeho rivalové. V anketě agentury Reuters analytici v průměru očekávali, že provozní zisk Aholdu klesne na 309 milionů eur. Ahold v Nizozemsku provozuje řetězec Albert Heijn, působí ale i na dalších trzích, včetně České republiky. Velkou část tržeb však Ahold generuje ve Spojených státech, kde má několik řetězců.

Čistý zisk za celou skupinu Aholdu během čtvrtletí meziročně klesl o 1,5 procenta na 199 milionů eur (asi 4,9 miliardy korun). Tržby se snížily zhruba o 3,7 procenta na 6,87 miliardy eur (asi 168,3 miliardy korun).

Přesně opačný byl vývoj v prvním čtvrtletí, kdy zisky řetězce zejména díky dobrému výkonu na americkém trhu, kde vytváří Ahold 60 procent svých tržeb vzrtostly víc, než se očekávalo.

Management uvedl, že firma urychlí program zpětného odkupu akcií, v jehož rámci hodlá vrátit akcionářům asi miliardu eur (zhruba 25,5 miliardy korun). Generální ředitel Aholdu Dick Boer řekl, že firma chce mít program ukončen do března 2012, což je asi o půl roku dříve, než Ahold plánoval. Akvizičních plánů se ale kvůli tomu firma nevzdává. Ahold v současné době provozuje skoro tři tisíce obchodů ve 12 zemích světa.