Americký e-shop zrušil manažerské posty. Vyvolal exodus zaměstnanců

Šéf Zappos Tony Hsieh

Šéf Zappos Tony Hsieh Zdroj: Zappos

Revoluční změna pracovních podmínek se jednomu z největších internetových prodejců obuvi a oděvů na světě Zappos příliš nepovedla. Když firma zrušila vedoucí pozice a následně vyzvala zaměstnance, aby se buď přizpůsobili, nebo odešli, vybralo si druhou možnost 14 procent z nich.

Ředitel americké firmy Tony Hsieh zavedl systém nazvaný holakracie. Ten vychází z předpokladu, že společnost najala na příslušné pozice ty správné pracovníky, a ti tak budou schopni pracovat ještě efektivněji, než pod tradičním manažerským dohledem. V holakracii mají výkony svých kolegů posuzovat všichni zaměstnanci a svou případnou nespokojenost hlásit na personálním oddělení.

Počáteční neochotu zaměstnanců přijmout nový model se Hsieh rozhodl v březnu překonat vyhlášením ultimáta. Buď přijmou inovativní firemní kulturu za svou, nebo mohou odejít a odnést si odstupné ve výši tříměsíčního platu. Na rozhodnutí měli čas do konce dubna a pro výpověď se rozhodlo 210 z přibližně 1500 zaměstnanců.

„Nabídka byla velkým lákadlem k odchodu ze Zappos a lidé ji přijali z různých důvodů. Někteří proto, že nesouhlasili s vizí společnosti, jiní proto, aby mohli usilovat o další cíle včetně vlastního podnikání,“ uvedl pro deník Washington Post John Bunch, který pomáhal Zappos zavádět novou strukturu. „I když nabídku přijalo mnoho lidí, je to tak správně, protože dělají to, co je nejlepší pro ně i pro Zappos,“ dodal.

Odměna za upřímnost

Obchodník s obuví neexperimentuje se svými zaměstnanci poprvé. Už několik let mohou pracovníci firmu opustit, pokud si myslí, že jí nejsou prospěšní, a za svou upřímnost získat dva tisíce dolarů.

V roce 2004 poté, co přestěhoval sídlo firmy do Las Vegas, nabídl Hsieh zaměstnancům, že jim uhradí náklady na stěhování zpět do San Franciska, pokud zjistí, že se jim v novém domově nelíbí.