Bezpečnost nakupování přes e-shopy z jiných zemí EU se zvyšuje
Z celkových 305 objednaných výrobků dorazila polovina během prvního týdne a do 14 dnů bylo doručeno 86 procent zboží. To je výrazné zlepšení ve srovnání s podobným průzkumem z roku 2003, kdy bylo v této lhůtě doručeno pouze 64 procent zboží.
Téměř všichni internetoví prodejci strhli z platební karty dohodnutý obnos, jen někteří strhli vyšší částku kvůli DPH nebo přepočtu měny.
Některé nejasnosti provázelo vyčíslení platby za doručení. Ředitel české pobočky ESC Tomáš Večl upozornil, že bezplatné doručení slibovaly dvě třetiny obchodů, ale z různých důvodů pouze 5 procent zaslalo zboží doopravdy zdarma.
České ESC si z jiných zemí EU objednalo například basketbalový míč, knihu, oblečení, kuchyňské světlo, horolezecký cepín a CD nosiče. „Z 20 nákupů jsme obdrželi 18 výrobků, přičemž dva prodejci zboží nedodali a vrátili nám peníze. Pouze jeden e-shop pak nekomunikoval při naší snaze odstoupit od smlouvy a jemu odeslané zboží se nám vrátilo zpět,“ uvedl Tomáš Večl.
Některé e-shopy tají informaci o právu odstoupit od smlouvy bez udání důvodu
Nedostatky test odhalil v informování nakupujících o jejich právech. V 95 procentech nákupů byly sice obchodní podmínky dostupné před uzavřením smlouvy, ale ne všechny e-shopy informovaly o právu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. I na to se test zaměřil.
Poté, co výrobky dorazily, pracovníci sítě ESC v zákonné lhůtě odstoupili od smlouvy a bez udání důvodu je vrátili. „Po zaslání zboží obchodníkovi byly peníze vráceny v 90 procent případů,“ uvedl Večl. Avšak dodal, že 57 procent prodejců nevrátilo spotřebiteli celou zaplacenou sumu, konkrétně neposlalo v rozporu s platným právem zpět náklady na doručení zboží od obchodníka ke spotřebiteli.
Pouze třetina internetových obchodů pak informovala o zákonné záruce a o právech s ní spojených, ale jen 80 procent těchto prodejců poskytlo informace správně. „Ve 173 z 305 nákupů se objevily nedostatky, které by bylo možné předat k šetření orgánům dozoru nad trhem. Pokud se má zvýšit důvěra nakupujících v přeshraniční transakce, pak se tato čísla musí zlepšit,“ uzavřel Večl.