Botoponožky Skinners si vyšláply z Česka do Ameriky

Botoponožky skinners

Botoponožky skinners Zdroj: Skinners

Zakladatel značky Jan Procházka
Botoponožky skinners
Botoponožky skinners
Botoponožky skinners
Botoponožky skinners
16
Fotogalerie

Před Petrem Procházkou a Michaelou Matějkovou je klíčový rok. Jejich botoponožky zabodovaly u tisíců lidí na americkém serveru Kickstarter. Dvojice se je teď snaží dostat do klasických obchodů.

Zkraje minulého roku se Petru Procházkovi zrodil v hlavě nápad vyrábět ponožky s podrážkou, ve kterých se dá chodit venku. O pár měsíců později si zájem o tuto možná extravagantní novinku ověřil na českém crowdfundingovém webu Hithit. Od pětistovky lidí vybral půl milionu korun, za které mohl spustit výrobu. Letos v dubnu s přítelkyní Michaelou Matějkovou založil firmu Skinners Technolgies a pustil se s botoponožkami do světa.

Na americkém Kickstarteru prodali přes sedmnáct tisíc párů a vybrali více než patnáct milionů korun. „Polovinu objednávek jsme už odbavili. Druhou dodáme do Vánoc. V létě jsme vyráběli pět tisíc párů měsíčně, teď už umíme osm tisíc. Na začátku příštího roku bychom měli mít kapacitu deset tisíc párů za měsíc,“ vysvětluje Procházka.

Příběh Skinners oslovil i porotu soutěže Central European Startup Awards, který organizuje nadace Start-it-up z investiční skupiny Delta Capital. V národním kole Procházka vyhrál kategorii pro mladé firmy, jež zažily za poslední rok největší rozvoj. Na začátku prosince bude Česko reprezentovat v evropském kole v Lublani. A jako jeden z mála pojede do Slovinska s fyzickým produktem.

Chemie a práva

Ponožky s hrubou plastovou podrážkou jsou doplňkem klasických bot. „Třeba po celodenní horské túře sundáte pohory a chcete něco na chození po kempu. Stejně tak se dají obout v letadle. Noha si v nich může odpočinout i po nošení dámských lodiček,“ vysvětluje Procházka, na jaký trh cílí. Jenže uživatelé si našli další použití. „Z USA jsme se dozvěděli, že v nich lidé jezdí na surfech a využívají je při dalších vodních sportech. To by nás na začátku nenapadlo,“ přiznal vynálezce a začínající podnikatel.

Samotnou výrobu Skinners zadávají českým partnerským firmám. Jedna uplete ponožku, druhá na ni chemickou cestou nanese podrážku. Procházka zkombinoval technologie, které dosud nikoho nenapadlo propojit. Stačila mu na to lepší středoškolská znalost chemie a vystudování právnické fakulty. „Rozuměl jsem chemickým vzorečkům a uměl jsem se orientovat v patentových dokumentacích. Dělal jsem si rešerše, abychom někomu neukradli patent. Zároveň mě patentovaná řešení inspirovala,“ říká Procházka.

Hledání distributorů

Příští rok bude pro Skinners přelomový. Končí pionýrské doby crowdfundingu a firma musí najít zavedené distributory, kteří botoponožky dostanou do obchodů. Teď ještě běží předprodej přes server Indiegogo. Procházka už ale jedná s řetězci, které vlastní obchody s outdoorovým oblečením a potřebami. S pomocí konzultantů ladí velkoobchodní ceníky pro jednotlivé trhy.

S klasickou distribucí chtějí Skinners začít v Evropě. Ve Spojených státech je už trh dál a bude třeba najít partnera, který botoponožky uvede do tamních e-shopů. Velký trh se otevírá také v Asii. Po celém světě se potenciál počítá podle zkušeností výrobců pětiprstých bot Vibram či nazouváků Crocs na desítky milionů zákazníků. „Hodně nám pomohla povedená kampaň na Kickstarteru.

Všimli si nás i zámořští distributoři, kteří se nám sami ozývají. Ti opravdu velcí ale většinou čekají zhruba rok, kdy sledují, jestli dokážeme vyrábět a dodávat na trh bez potíží,“ uvedl Procházka dosavadní zkušenosti. S konzultanty si pro příští rok stanovil prodejní cíl 120 až 180 tisíc párů. Sám hned dodává, že bude záležet na tom, jak se mu povede otevřít dveře k distributorům.

Od myšlenky na vlastní elektronický obchod už firma Skinners upustila. Podle Procházky by bylo komplikované při celosvětovém prodeji dostát pravidlům pro ochranu spotřebitele v jednotlivých zemích.

Dovnitř i do terénu

Do rozjezdu firmy zatím Procházka s Matějkovou investovali statisíce korun. Část investice se jim už vrátila z úspěšných kampaní na Hithit a Kickstarteru. Momentálně finančního investora nehledají. Spíše se dívají po strategickém investorovi z řad velkých výrobců nebo outdoorových řetězců, který by se postaral o prodej botoponožek.

Nápadů na další vývoj má Procházka dost. Na řadě je model pro děti. Pak se otevírá prostor pro variantu do interiéru s lehčí a prodyšnější podrážkou a pro odolnější model do terénu, který by byl voděodolný.