Byznys s českou kosmetikou nezastavila ani syrská válka či Tálibán

Synonymum pro make-up. Dermacol je na českém trhu již přes padesát let

Synonymum pro make-up. Dermacol je na českém trhu již přes padesát let Zdroj: Anna Vackova, E15

Když bylo Věře Komárové deset let, udivila ji její o čtyři roky starší sestra. Za peníze od rodičů si totiž pořídila zelenou tužku na oči Dermacol. Mladší Věra by v té době dala přednost hromadě žvýkaček. Nechápala, proč sestra utratila celou sumu za jediné a pro ni drahé „malovátko“.

To bylo poprvé, kdy se Věra Komárová se značkou Dermacol setkala. Dnes je to právě její rodina, které nyní značka tradiční české kosmetiky patří. V tržbách se již dostala přes čtvrt miliardy korun a spřádá plány na další velkou expanzi.

Kosmetika

Příběh Dermacolu začal v šedesátých letech minulého století ve filmových studiích na Barrandově. Původně to byla hlavně výroba líčidel pro film a divadlo. Rychle však získala oblibu mimo filmovou branži a z nové značky se v bývalém Československu stalo synonymum pro make-up jako takový. Prvním výrobkem byl Dermacol Make-up Cover a firma s ním sklízí úspěchy dodnes. Licenci na některé produkty Dermacolu koupil v roce 1969 dokonce Hollywood.

Kolem roku 2002 převzal Dermacol podnikatel Vladimír Komár, někdejší spolumajitel televize Nova, která už v té době sídlila na Barrandově. Komárovo angažmá v Nově skončilo o rok později s prodejem společnosti do rukou skupiny PPF. Jen krátce předtím přesunul výrobu Dermacolu z Barrandova do jiné části Prahy.

„Filmová studia se už pro naši výrobu nehodila, hledali jsme modernější a větší prostory,“ vzpomíná Věra Komárová, která ještě před příchodem do Dermacolu pracovala jako manažerka v korporacích Colgate-Palmolive nebo Ferrero.

S sebou si z Barrandova vzali několik strojů, které jsou natolik jedinečné a kvalitní, že se na nich vyrábí kosmetika dodnes. A rovněž zaregistrovanou značku Dermacol Film Studio Barrandov Prague.

Synonymum pro make-up. Dermacol je na českém trhu již přes padesát letSynonymum pro make-up. Dermacol je na českém trhu již přes padesát let | Anna Vackova, E15Synonymum pro make-up. Dermacol je na českém trhu již přes padesát let

Místo limonád kosmetika

Do roku 2006 se vyráběl Dermacol v Praze. Výrobní kapacity už ale tehdy přestaly stačit poptávce. Vývojové laboratoře a produkce se tak opět stěhovaly, tentokrát do Brna. Bývalou sodovkárnu Merito tam Komárovi přebudovali na velký výrobní závod na kosmetiku.

Kapacita brněnské továrny byla natolik velká, že začala vyrábět také pro další značky. „Díky tomu o nás začali jevit zájem mezinárodní investoři,“ říká podnikatelka. V roce 2010 tak většinový podíl ve výrobním závodu získala britská skupina McBride za zhruba 240 milionů korun. Komárova rodina si v Brně ponechala třicet procent. A navíc tam nadále produkuje velkou část výrobků. V jihomoravské metropoli má také vývojové centrum.

Rodinná firma. Značku Dermacol nehodláme
nikdy prodat, říká Věra KomárováRodinná firma. Značku Dermacol nehodláme nikdy prodat, říká Věra Komárová | Anna Vackova, E15Rodinná firma. Značku Dermacol nehodláme nikdy prodat, říká Věra Komárová

Věru Komárovou dodnes zlobí, že v době prodeje brněnského závodu psala některá média o transakci jako o prodeji značky Dermacol. „Při obchodních cestách jsem se pak často setkávala s názorem, že už nejsme česká, ale anglická firma. Naše rodina přitom nikdy značku prodat nechtěla a rozhodně nic takového ani neplánujeme,“ vysvětluje.

Z evropských trhů je Dermacol jako doma hlavně v Polsku, hned za ním je Německo. „Další západoevropské trhy jsou hodně naplněné a například ve Francii či Itálii navíc hrají velkou roli jejich domácí značky,“ říká Komárová. Proti tomu v Německu může Dermacol dobře stavět na jménu, které si mezi tamními spotřebiteli vybudoval ještě v době vývozu do bývalé NDR.

Líčidla pod burkou

Historicky se Dermacolu daří na trzích v arabském světě. „Jedním z nejdůležitějších států je pro nás také Saúdská Arábie,“ poznamenala manažerka. Což může znít trochu překvapivě, protože jde o zemi, kde tvář ženy na ulici neuvidíte. „Ženy se tam malují pro své muže a kamarádky, když mají například nějaký dýchánek,“ vysvětluje česká podnikatelka.

Současně ale připouští, že tamní poměry jsou přece jen na hony vzdálené od evropských. „Byla jsem v Saúdské Arábii týden a za celou dobu jsem však neměla možnost mluvit s jedinou ženou,“ líčí zážitky Věra Komárová. Zároveň dodává, že kdyby s ní nejel manžel, tak by tam na obchodní cestu nemohla. Na druhou stranu jí pozice v byznysu umožnila vystoupit před čtyřiceti místními obchodníky a prezentovat jim tuzemskou kosmetiku.

Navzdory kulturním odlišnostem ale česká podnikatelka arabské zvyky hájí, protože jak sama říká, poznala díky tamním obchodním partnerům i kladné stránky islámské kultury. „Myslíme si, jak je to tam hrozné a jak jsou tam ženy utiskované. Ono je to ale trochu jinak. Díky koránu mají v některých oblastech víc práv než například ženy v Evropě,“ vyslovuje provokativní tezi. Jako příklad dává sňatky, které doprovází smlouva s jasným určením částek, které žena dostane v případě rozvodu. Vyzdvihuje také pohostinnost, přátelství a otevřenost arabských obchodníků. Tedy chování, které se prý v evropském byznysu už dávno nepěstuje.

Žhavý trh. Dermacol Make-up Cover propaguje společnost i v Afghánistánu. V tamní televizi to byla vůbec první reklama na kosmetikuŽhavý trh. Dermacol Make-up Cover propaguje společnost i v Afghánistánu. V tamní televizi to byla vůbec první reklama na kosmetiku | Anna Vackova, E15Žhavý trh. Dermacol Make-up Cover propaguje společnost i v Afghánistánu. V tamní televizi to byla vůbec první reklama na kosmetiku

Reklama v Afghánistánu

Významnými zeměmi pro odbyt Dermacolu jsou také Palestina, Jordánsko a Sýrie. A v případě poslední jmenované destinace nejde jen o vzpomínku na dobu před vypuknutím současné občanské války. Byznys funguje Dermacolu v Sýrii na rozdíl od většiny zahraniční konkurence i nadále, i když se omezil jen na Damašek. Původní prodejní plán tam plní ze 70 procent, což Věra Komárová považuje za stále dobré číslo.

„I když tam jsou válečné podmínky, syrské ženy kosmetiku stále kupují,“ dodala podnikatelka. Sází rovněž na to, že díky rozhodnutí v Sýrii zůstat bude mít Dermacol po válce na tamním trhu velkou konkurenční výhodu. Navíc situace v Damašku je podle ní stabilizovanější než například v egyptské Káhiře, kde měl Dermacol byznys také, musel však kvůli nepokojům odejít.

Přestože syrští obchodní partneři Dermacolu žijí v prezidentské čtvrti a válka jejich domovy bezprostředně neohrožuje, zachovávají prý i v této situaci apolitický postoj.

„Když to tam v jednu chvíli vypadalo hodně špatně, pokoušela jsem se dojednat pro děti našich obchodních partnerů azyl v České republice. Navzdory našim bohatým kontaktům se to ale ukázalo jako prakticky nemožné,“ vzpomíná smutně Komárová.

Geopoliticky žhavým trhem Dermacolu je v posledních třech letech rovněž Afghánistán. „Speciálně pro afghánský trh jsme natočili reklamu na Dermacol Make-up Cover. Byla to vůbec první reklama na kosmetiku, která se tam vysílala,“ uzavírá podnikatelka.

Vlajková loď Komárova holdingu
Nové trhy mají Dermacolu pomoci výrazně zvětšit byznys. Pomoci tomu má rovněž posílení prodeje přes internet. E-shop Dermacolu cílí do budoucna na roční tržby v řádu několika desítek milionů korun. Společnost rovněž plánuje otevření prezentačních kiosků v nejlepších nákupních centrech, v blízké době chystá otevření nové velké prodejny. A to vše s udržením ziskovosti. V roce 2012 sice firma vykázala ztrátu, ta však prý měla jen účetní povahu. V rodinné skupině Vladimíra Komára má Dermacol výsadní postavení. Holding zahrnuje mimo jiné minerálku Korunní. Trh s nápoji je však podle Věry Komárové přes stabilizované výsledky výrazně komplikovanější. Navíc je kvůli vysokým nákladům na přepravu omezen prakticky jen na Českou republiku. Vazby má Komár také na společnost Mediaresearch, která zajišťuje měření televizní sledovanosti.