Ceny nových aut loni v Česku klesly téměř nejvíc v EU

V celé Evropské unii ceny průměrně klesly o 2,5 procenta. Cenové rozdíly mezi členskými státy se sice o něco zmenšily, ale obyvatelům některých zemí se stále vyplatí dojet si pro nové auto za hranice.
Mezi nejprodávanějšími auty své třídy může rozdíl v ceně činit dokonce více než 40 procent, jako například u Fiatu Grande Punto, kde to je 44 procent. U malých vozidel je přitom třetinový rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou úplně běžný. Nejnižší je pak u velkých automobilů, i když u nejprodávanějšího Volkswagenu Passat činí 38 procent.
Všeobecně nejlevnější auta v Evropské unii před zaplacením daní jsou k mání v Dánsku. Loni se tamní průměrná cena nového osobního vozu pohybovala téměř šest procent pod unijním průměrem. Dánové však z nízkých cen příliš těžit nemohou, protože po zaplacení všech povinných daní a poplatků je auta vycházejí v porovnání s ostatními zeměmi velmi draho. Druhou nejlevnější zemí v rámci EU je Maďarsko a třetí Velká Británie.
Nejdražšími zeměmi při srovnání cen před zaplacením daní byly loni Německo a Lucembursko s cenami vyššími o 7,7 procenta respektive sedm procent než unijní průměr. S poměrně velkým odstupem je následuje Rakousko a Francie, kde byly ceny proti průměru EU vyšší o 4,8 procenta respektive 4,3 procenta.
Roční změna indexu reálných cen automobilů v procentech
Státy eurozóny | Reálné ceny aut |
---|---|
Rakousko | -3,4 |
Belgie | -3,0 |
Kypr | -4,5 |
Estonsko | -5,2 |
Finsko | -1,9 |
Francie | -0,9 |
Německo | -1,9 |
Řecko | -3,8 |
Irsko | -5,7 |
Itálie | 0,2 |
Lucembursko | -2,5 |
Malta | 0,2 |
Nizozemsko | -3,7 |
Portugalsko | 2,6 |
Slovensko | -17,4 |
Slovinsko | -11,6 |
Španělsko | -1,6 |
Eurozóna | -1,5 |
Státy mimo eurozónu | |
Bulharsko | -13,5 |
Česko | -9,0 |
Dánsko | -3,6 |
Maďarsko | -6,5 |
Lotyššsko | -6,1 |
Litva | -7,2 |
Polsko | -5,6 |
Rumunsko | -2,3 |
Švédsko | -1,1 |
Velká Británie | -3,7 |
EU celkově | -2,5 |
Zdroj: Evropská komise