Dražší dovolené nabourávají boj centrálních bankéřů s inflací | e15.cz

Černá můra centrálních bankéřů. Boj s inflací nabourávají oblíbené dražší letní dovolené

Masivní zájem o dovolené v teple ukázaly už hospodářské výsledky největších českých cestovek za loňský rok.
Masivní zájem o dovolené v teple ukázaly už hospodářské výsledky největších českých cestovek za loňský rok.
• 
ZDROJ: Profimedia
Jiří Liebreich

Jiří Liebreich, lig

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Letní dovolená se i v době plošně rostoucích životních nákladů ukazuje jako velmi odolná položka na seznamu spotřebitelských priorit. Platí to stejně v Česku jako ve většině evropských států. Ochota „koupáků“ utrácet o desítky procent více za letní odpočinek sice těší cestovní kanceláře, letecké společnosti, hoteliéry, restaurace či pojišťovny, avšak znepokojuje centrální bankéře. Letní výpravy za teplem mohou nejen pozdržet kýžené snížení inflace, ale také přimět Evropskou centrální banku (ECB) k dalšímu zvýšení úrokových sazeb.

Své příští zasedání plánuje ECB na 14. září. Přestože signalizovala, že může pozastavit sérii zvyšování úrokových sazeb, setrvávající vysoká inflace ve službách ji může přimět k dalšímu zvýšení sazeb.

„Holubičí hlasy budou v září tvrdit, že na základě odhadovaného pomalejšího růstu by ECB měla zastavit zvyšování sazeb. Problém ale je, že drahá letní turistická sezona by mohla udržet jádrovou inflaci zvýšenou, a to na několik dalších měsíců,“ citují Financial Times hlavního ekonoma německé banky Berenberg Holgera Schmiedinga.

Že je o dovolené masivní zájem, ukázaly už hospodářské výsledky největších cestovek za loňský rok. Každý z čtveřice největších hráčů na tuzemském trhu loni utržil rekordní sumu. Dohromady si společnosti Exim Tours, Fischer, Čedok a Blue Style přišly na více než 25 miliard korun, jak informovala e15. Z jejich dosavadního průběžného hodnocení sezony vyplývá, že dokonce překoná loňskou, požáry nepožáry.

„Zákaznické chování začíná kopírovat roky 2018 a 2019 v celé střední a východní Evropě,“ komentoval dříve Jiří Jelínek, předseda představenstva DER Touristik Eastern Europe, kam patří i značky Fischer a Exim. „Lidé utrácejí méně za auta či za oblečení, ale dovolených se nevzdávají,“ uvádí tajemník španělské asociace ubytovatelů CEHAT Ramón Estalella.

Zdražování se nevyhnulo celému odvětví. Například největší evropská síť hotelů Accor uvedla, že v prvním pololetí meziročně zdražila v průměru o osmnáct procent. Největší světová cestovní kancelář TUI uvádí zvýšení cen průměrně o sedm procent. I díky tomu se poprvé od pandemie dostala do zisku. Zatímco loni plánoval útratu přes 1500 eur každý třetí, letos to byli dva z pěti dotázaných turistů.

Z dat společnosti RDC Aviation zase vyplývá, že letenky v Evropě letos meziročně podražily téměř o třetinu. Do oblíbených turistických destinací zároveň putuje více mimoevropských cestovatelů, hlavně těch ze Spojených států, kteří obvykle utrácejí mnohem více než evropští turisté.

Turismus vytváří zhruba čtyři procenta HDP Evropské unie – nepřímo deset procent – a výrazně přispívá k odolnosti ekonomiky eurozóny, která si za duben až červen polepšila oproti prvnímu čtvrtletí jen o tři desetiny procenta. Zároveň však přispívá k inflaci v sektoru služeb, která od začátku roku do července činila 5,6 procenta, takže byla na historickém maximu a vysoko nad dvouprocentním cílem centrální banky.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Nejčtenější