Češi letos na internetu utratí rekordních 37 miliard korun

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Anna Vackova

Útraty Čechů v tuzemských internetových obchodech letos vzrostou až na rekordních 37 miliard korun. To je o čtyři miliardy korun více než kolik internetoví prodejci utržili loni. Odhaduje to Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle které tržby internetových obchodů výrazně vzrostou hlavně v předvánočním období. Tempo růstu by letos mělo být nižší než loni, kdy tržby meziročně vzrostly o šest miliard korun.

„Češi nakupují na internetu s oblibou v průběhu celého roku, ale v předvánočním čase jejich zájem o elektronickou komerci sílí,“ sdělil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Češi již na internetu nekupují pouze elektroniku, ale také běžné vánoční dárky. Letos podle Vetyšky budou vánočním nákupům dominovat tablety a chytré telefony. „V kurzu bude také nákup malých domácích spotřebičů. Lidé si k Vánocům dopřejí například mikrovlnou troubu, kuchyňského robota a další praktické věci pro každodenní využití,“ míní Vetyška.

Před loňskými Vánocemi Češi na internetu nejčastěji pořizovali zboží v průměru za zhruba 2500 korun. „Předpokládám, že ani letos se tato částka nebude nějak dramaticky lišit,“ podotkl Vetyška, podle kterého žádné speciální slevové akce, doplňkové služby nebo různé předvánoční bonusy letos většina internetových obchodů nechystá.

Z výsledků průzkumu internetového obchodu Kasa.cz vyplývá, že nejvíce lidí, 41 procent, nakupuje vánoční dárky s předstihem a průběžně v kamenných obchodech. Třetina Čechů tak činí v internetových obchodech, 15 procent pořizuje dárky na poslední chvíli v kamenných prodejnách a desetina na poslední chvíli online. Takřka každý pátý zákazník bude letos čekat s nákupem drahých vánočních dárků až na povánoční výprodeje.

„Obecně se dá očekávat, že podíl lidí pořizujících dárky na internetu (letos) meziročně vzroste. Zákazníci totiž mohou nakoupit bez stresu z pohodlí domova, a pokud se nestrefí do vkusu obdarovaného, mají ze zákona možnost zboží vrátit či vyměnit,“ uvedla marketingová ředitelka Kasa.cz Jitka Součková.

K loňským hitům podle Součkové patřily robotické vysavače a stroje na přípravu espresa. Hodně se prodávala také drobná spotřební elektronika, jako žehličky na vlasy či elektrické zubní kartáčky. „Letos očekáváme silný zájem o čtečky elektronických knih. Předpokládáme také, že by mohla lehce vzrůst průměrná cena předvánoční objednávky. Ta vloni činila 3900 korun a rok předtím 5100 korun,“ podotkla Součková.

Obrat tuzemských internetových obchodů (v mld. Kč):

2001 1
2002 2
2003 4
2004 7
2005 10
2006 14
2007 18
2008 22
2009 27
2010 33
2011 37

Zdroj: APEK