Češi rádi nakupují v čínských e-shopech. Často však naletí podvodníkům

AliExpress (Ilustrační foto)

AliExpress (Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz

E-shop Lidlu
Zakladatel e-shopu CZC.cz Josef Matějka. Obchod prodal Mall Group a věnuje se dalším investicím.
Platební automaty e-shopu Alza.cz
E-shop Notino.cz koupil většinový podíl v německé Mussler Beauty
5
Fotogalerie

Češi nejvíce nakupují v zahraničních internetových obchodech ve Spojeném Království, Irsku, USA, Nizozemsku, Číně a Německu. Největší nárůst poptávky je u čínských e-shopů, které zákazníky lákají na velmi nízké ceny. Vyplývá to z údajů českých bank. Útraty Čechů v zahraničních e-shopech loni stouply o 32 procent na 27,7 miliardy korun.

Podle údajů České spořitelny Češi nejvíc on-line nakupují ve Velké Británii. Jen klienti spořitelny za poslední rok provedli 4,3 milionu transakcí v britských e-shopech. Na druhém místě jsou irské a nizozemské on-line obchody.

Rychle roste zájem Čechů o nákupy v čínských e-shopech. Například útraty na Aliexpress.com letos vzrostly podle údajů ČSOB o polovinu a na Wish.com o 250 procent. Průměrná útrata se ale pohybuje jen kolem 270 korun. Mezi nejpopulárnější čínské internetové obchody patří Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com či Everbuying.net.

Lidé také v některých e-shopech nakupují nevědomky, s čímž se pojí rostoucí počty nespokojených zákazníků. "Klienti většinou reagují na reklamy a výhodné slevy, které najdou na facebooku, a nevšimnou si, že místo v původně slibovaném značkovém obchodě nakupují na čínských e-shopech. Pak často reklamují, že jim žádné zboží nedošlo nebo že obdrželi padělek," uvedla mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

"Stížnosti obchodníků na transakce, provedené u čínských obchodníků, se objevují a mají rostoucí trend. Jedná se o zneužitá karetní data, kdy například klienti zareagují na podvodný e-mail a poskytnou údaje o své kartě. Následně jsou provedeny podvodné internetové transakce," dodal Jiří Štábl z České spořitelny.

Celkem loni Češi provedli 25,3 miliardy on-line transakcí v zahraničí, průměrná hodnota jednoho nákupu dosáhla 1095 korun. Útraty Čechů v zahraničních e-shopech loni stouply o 32 procent na 27,7 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty.

Češi při nákupech v tuzemských e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc. Vyplývá to z údajů portálu Heureka.cz. Ve druhé půlce roku růst podle odhadů zrychlí. Asociace pro elektronickou komerci odhadla, že letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu stoupne na téměř 11 procent.