České ceny potravin a drogerie rostou nejrychleji v Evropě

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Maloobchodní řetězce zažívají díky rostoucím cenám zlaté časy. Zisky jim ale krátí růst mezd.

Ceny potravin a drogistického zboží se v českých řetězcích ve třetím čtvrtletí loňského roku meziročně zvýšily v průměru o šest procent. To je nejvíce za poslední roky. Současně je to jeden z nejrychlejších růstů v Evropě. Vyplývá to z nových dat poradenské společnosti Nielsen, která představila na konferenci Retail Summit 2018. „Lidé nekupují více zboží, ale roste cenová hladina,“ řekl Karel Týra, výkonný ředitel Nielsen pro Česko a Slovensko.

Nejvíce se obchodníkům zvyšují tržby z mléčných produktů. Mimo jiné kvůli máslu, jehož ceny v posledním roce výrazně vyskočily nahoru. „Zažíváme dobré časy. Navíc je zájem i o kvalitnější potraviny,“ uvedl šéf kvality v řetězcích Albert Pavel Mikoška. Trend potvrzují také výrobci potravin. „Náš obrat se za loňský rok zdvojnásobil,“ dodal majitel mléčné farmy Milknatur Pavel Šrámek.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře však za růstem cen není jen zdražování výrobků. „Lidé si častěji kupují menší balení nápojů, ne už jen velké dvoulitrové lahve,“ doplnil manažer. Překlopení vyšších tržeb do zisků se ale automaticky konat nebude. „Prostor pro marže snižuje růst mezd,“ sdělil šéf agentury Nielsen Týra. Například Penny Market zvyšuje od března mzdy v průměru o sedm procent. Stejně vzrostla základní mzda od ledna také v Aholdu, který provozuje supermarkety Albert.

„Růst obratu je nezanedbatelný, zvyšování mezd je ale problém,“ potvrdil trend vrcholový manažer skupiny Coop Lukáš Němčík.  Přestože celkové ceny rostou, obchodníci si stále stěžují na množství akčních cen. V České republice mají podle čísel konzultantů z Nielsen z akcí 54 procent tržeb. V Evropě je to více už jen na Slovensku. Přesto podle poradců růst akční spirály zpomaluje. Stagnuje též podíl privátních značek na prodejích.