České e-shopy mají za sebou další rok zázraků

Sklad Amazonu v Dobrovízi

Sklad Amazonu v Dobrovízi Zdroj: Michael Tomeš, E15

Sklad Amazonu v Dobrovízi
Sklad Amazonu v Dobrovízi
Sklad Amazonu v Dobrovízi
Sklad Amazonu v Dobrovízi
Sklad Amazonu v Dobrovízi
17
Fotogalerie

Tuzemský internetový prodej má za sebou další úspěšný rok, do elektronického prodeje se pouštějí i tradiční řetězce. Čechům se letos více otevřel také americký internetový gigant Amazon.

Pro internetové obchodníky znamenal rok 2017 v celkových tržbách výrazné překročení hranice sto miliard korun. Současně se podíl e-shopů na maloobchodních tržbách poprvé přehoupne přes deset procent.

„Češi na internetu opět utráceli více než v předešlém roce. Z pololetní analýzy obratu e-commerce vyplynulo, že trh rostl meziročně zhruba o třináct procent,“ uvedl ředitel cenového srovnávače Heureka.cz Tomáš Braverman. „Standardně bývá druhá polovina roku díky Vánocům mnohem silnější a letošní čísla zatím vypadají velmi pozitivně,“ dodal.

Rychlý růst on-line prodejů přilákal na internet další tradiční řetězce. Velkou pozornost upoutalo spuštění e-shopu obchodního řetězce Lidl. Potraviny si však jeho zákazníci na internetu zatím neobjednají. „Nabídku potravin v e-shopu neplánujeme. Začínáme se spotřebním zbožím,“ sdělila mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Právě v internetových supermarketech s potravinami se letos výrazně přeskupily síly. Skupina Mall převzala elektronický obchod Košík.cz a zařadila pod něj svou značku Kolonial.cz. Tu následně zrušila a vystupuje už jen jako Košík.

„Takzvaná fresh logistika je velmi náročná a její rozšiřování v Česku je známkou vyspělosti našeho trhu. Například ve Spojených státech se jí věnuje Amazon, a to jen ve vybraných velkoměstech,“ zdůraznil ředitel poradenské společnosti 108 Agency Jakub Holec.

Novým trendem na trhu je také zrychlování logistiky. „Stejně jako obliba kamenných výdejen je trendem také dodání v den objednávky. Celý proces se tak zrychluje a českému zákazníkovi nabízí komfort, který nemají téměř nikde na světě. Dokazuje to, jakou velmocí v elektronickém obchodu jsme,“ dodal šéf Heureky Braverman.

Novinkou pro tuzemské zákazníky je od podzimu možnost nakupovat v češtině v největším svě- tovém e-shopu Amazon. Zatím je to však možné jen prostřednictvím německé domény zámořského obchodníka, platí se stále v eurech.