České firmy rekordně prodávají přes web

internetové bankovnictví

internetové bankovnictví Zdroj: profimedia.cz

Češi si oblíbili e-shopy, zato Rumunům či Bulharům nakupování na internetu nic neříká. Podle evropského statistického úřadu Eurostat se v minulém roce v Česku opět zvýšil podíl tržeb z internetového prodeje. U firem s více než deseti zaměstnanci tvořil čtvrtinu celkových tržeb proti 19 procentům v roce předchozím.

Česká republika se tak ocitla v čele evropského srovnání. Následuje Finsko s pětinovým podílem a Švédsko a Maďarsko s 19procentním podílem. V průměru dosahuje v unii podíl e-komerce na celkovém obratu firem 14 procent.

Časová řada ukazuje zlom v nákupním apetitu Čechů na internetu před pěti lety. Zatímco v roce 2007 byl podíl internetových nákupů z celkového obratu firem ani ne desetinový, o rok později to bylo 15 procent. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci vzrostly útraty Čechů na internetu loni na 37 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než v roce 2010.

Čím dál větší oblibu e-shopů potvrzují i data Českého statistického úřadu. Ten počátkem měsíce uvedl, že přestože se v červnu maloobchodní tržby snížily, nákup na internetu stoupal: „Výraznější růst zaznamenaly pouze tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, o 7,7 procenta, které nepřetržitě rostly od listopadu 2009.“

Čtěte také:

Spar připravuje e-shop s kompletní nabídkou potravin

Břetislav Janoušek: E-knihy jsou u nás zatím marginálie

Hospodářská komora spustila e-shop

Že se v Česku čím dál více nákupů odehrává na internetu, ale ještě neznamená, že všechny firmy nabízejí své produkty v e-shopech.

Podíl tržeb přes internet na celkovém obratu firemPodíl tržeb přes internet na celkovém obratu firem|E15

Největší podíl firem s možností nákupu po internetu je v Norsku – 31 procent. Pak teprve následují firmy v Česku, kde jich je 26 procent. Méně je to ve Švédsku, Dánsku či Irsku. Průměr EU je 13 procent.

Inspektoři varují

Inspektoři z České obchodní inspekce (ČOI) nalezli při poslední kontrole problémy u 81 procent e-shopů. Loni to bylo jen 73 procent. Z 567 internetových obchodů zjistila ČOI nedostatky ve 460 případech. Většinou šlo o chybné či nedostatečné informace o prodávajícím či o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z ní vyplývajících.