Čeští filmaři získají od státu 272 milionů, nejvíce za posledních 12 let

Natáčení, ilustrační foto

Natáčení, ilustrační foto Zdroj: CTK

Finanční injekce, kterou získají čeští filmaři, má přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti domácí produkce. Státní fond kinematografie dá letos na vývoj a výrobu filmů 272 milionů korun. Tedy nejvíce od roku 2004.

Důvodem je zejména částka 180 milionů korun, kterou fond letos jednorázově dostal ze státního rozpočtu formou dotace. Od příštího roku by ale měla být tato podpora pravidelná, neboť její zavedení je součástí novely zákona o audiovizi, kterou čeká schvalování v Senátu.

„Konečně po pětadvaceti letech dochází k tomu, že se bude česká kinematografie podporovat ze státního rozpočtu,“ říká šéfka fondu Helena Bezděk-Fraňková.

Fond dosud rozděloval tvůrcům zejména peníze, které mu plynuly z poplatků z kin, televizní reklamy a od provozovatelů kabelových a satelitních sítí. Dohromady to činilo okolo dvou set milionů korun ročně. Zvýšením o podporu přímo z rozpočtu částka stoupne na zhruba 350 milionů. Téměř čtyři pětiny půjdou na vývoj a výrobu filmů, pětina na další formy podpory či provoz fondu.

Film,Film, | Repro E15

Filmaři se o vyšší podporu snažili zejména proto, že původní tvorba je podle nich dlouhodobě podfinancovaná a méně konkurenceschopná. Průměrný rozpočet českého celovečerního hraného filmu činí necelý milion eur, tedy asi 25 milionů korun. V Dánsku je to téměř třikrát tolik, ve Francii a Německu pětkrát více. Návratnost financí vložených producenty je přitom nízká, neboť příjmy ze vstupného do kin zdaleka nedokážou pokrýt většinu rozpočtu. Polovinu z tržeb v kinech si totiž nechá jeho provozovatel, pětinu pak distributor. Na producenty zůstává třicet procent.

Zákon o audiovizi zavádí i další novinky. Měla by například přilákat více zahraničních filmových producentů. Stát by se tak mělo tím, že o filmové pobídky v podobě navrácení pětiny uznaných nákladů na natáčení v Česku bude možné žádat po celý rok, nikoli jen na začátku jako dosud. Zavádí také to, že hlasování členů rady fondu kinematografie, na základě jejichž hodnocení se výše podpory odvozuje, bude veřejné, a nikoli tajné. To by mělo vést k větší transparentnosti rozdělování peněz a menšímu počtu sporů o to, který tvůrce a proč podporu dostal.

Radomír Dočekal: Filmy velkých amerických studií se Česku stále vyhýbají