Čínští pohlaváři se bojí utrácet, doplácí na to i Samsonite

Vedoucí představitelé komunistické Číny

Vedoucí představitelé komunistické Číny Zdroj: Kolaz E15

Čínští kuchaři od neděle nesmí během oficiálních večeří nabízet žraločí ploutev. Tato vybraná rybí specialita přibyla na seznam zakázaných lahůdek, kde jsou mimo jiné také chlupatý krab či ptačí vejce. Vybrané pochoutky stejně jako drahý alkohol jsou obětí tažení prezidenta Si Ťin-pchinga, který se snaží omezit opulentní životní styl, na který byli dosud zvyklí komunističtí funkcionáři. Šetření stranických pohlavárů nyní pocítil i výrobce luxusních zavazadel Samsonite.

Tržby Samsonite, výrobce kufrů a cestovních zavazadel s 103letou tradicí, které v Číně ještě nedávno rychle rostly, letos „částečně zpomalí“, řekl na tiskové konferenci v Hongkongu šéf asijské pobočky firmy Ramesh Tainwala. Zatímco vloni prodeje zavazadel Samsonite rostly o 20 procent, letos to bude jen 12–15 procent. „Kvůli vládní úsporné kampani se státní úředníci snaží zjistit, jak by se měli chovat. Bude takový a takový nákup považován za luxusní výdaj? Takto nyní uvažují,“ vysvětlil novinářům zpomalení firemních prodejů Tainwala.

Čínský prezident Si vytáhl do boje proti bujarosti státních úředníků hned po svém nástupu do funkce před rokem. Snížil povolené diety během služebních cest, což donutilo miliony státních zaměstnanců šetřit na hotelech i stravování. Jeden pekingský úředník, který byl zvyklý, že ho při návštěvách rodiny v Nan-ťingu na letišti vyzvedával šofér ve vládní limuzíně, se deníku Financial Times svěřil, že po nástupu Si Ťin-pchinga do úřadu auto náhle jezdit přestalo.

Aby své kampani dodal šťávu, Si a jeho PR tým vytvořili slogany jako „čtyři chody a polévka“, které úředníkům zhruba ilustrují, jak by se měli při výjezdech stravovat. Předtím byli zvyklí na opulentní bankety, kde kořalka paj-ťiou tekla proudem.

Samsonite a další západní značky si tak budou muset zvyknout na nová pravidla hry a přizpůsobit se jim. Podle zástupců americké firmy na zavazadlech šetří například aerolinky, které dříve kupovaly balík zavazadel pro celou posádku. Od chvíle, kdy dostali nové směrnice, je vše jinak. Šetří se i na firemních dárcích.

Dobrovolný product placement
Celebrity mají v Asii velký vliv na to, jak se které zboží prodává, všimli si zástupci firmy Samsonite. Poté, co si jihokorejský herec Song Joong-ki ve známém seriálu navlékl batoh Samsonite, prodeje tohoto batohu stouply o 60 procent. Čínské, korejské a indické celebrity však mají k product placementu zcela jiný vztah, prozradili americkému deníku The Wall Street Journal zástupci firmy. Zmíněný herec Song sice je součástí kampaně Samsonite, ale za nošení batohu v seriálu zaplaceno nedostal. Použít batoh se rozhodli sami televizní stylisté. Něco takového by bylo jen těžko představitelné v indickém Bollywoodu, říkají lidé ze Samsonite. Shah Rukh Khan, což je „indický Tom Cruise“, si batoh Samsonite ve filmu nasadil za 15 milionů rupií (asi pět milionů korun).

Si Ťin-pching si prošel peklem kulturní revoluce, teď bude vládnout Číně