Dnes už oblékáme hlavně Čechy, říká asijský krejčí v Praze

Jacky Damwani, asijský krejčí žijící na Vinohradech

Jacky Damwani, asijský krejčí žijící na Vinohradech Zdroj: Petr Horky

„To je do rubriky asijský byznys? Ale já jsem Pražák,“ kroutí hlavou Jacky Damwani, když mě zve dál do svého pražského bytu na Vinohradech. „Bydlím tu přece už osmnáct let,“ dodává na vysvětlenou.

Pan Damwani, původem Ind z Bombaje, přišel do Prahy přes Hongkong. Během pobytu v živelném asijském přístavu s bratrem objevili obchodní příležitost: vyrábět tu obleky na míru pro movité klienty v Evropě. Jacky si vzal na starost střední Evropu a v roce 1994 přišel do Prahy. „Tehdy tu nebylo nic. Když jsem si chtěl třeba koupit pizzu, musel jsem hledat,“ vzpomíná, jak se Praha změnila od raných devadesátých let.

Anglické látky jsou v Hongkongu levnější

Naprostou většinu klientů tehdy tvořili cizinci žijící v Praze: diplomati, ambasadoři, později byznysmeni ze zahraničních firem. Češi totiž neměli dost peněz. Damwani klienty vyhledával pomocí seznamů „expatů“, které existovaly v periodicích jako Prague Post nebo Prague Business Journal. „To už je minulost, dnes je vše na internetu,“ vzpomíná krejčí.

Obchodní model fungoval následovně: Damwani přišel za klientem do kanceláře, nebo ho tento navštívil v obchodě či doma, krejčí mu vzal míry. Klient si také vybral tkaninu a vzor. Za pět týdnů přišla zásilka z Hongkongu se sakem na míru a s vyšitým monogramem budoucího majitele. „Ale není to žádná Čína za sto dolarů. Používáme italské a anglické látky, které jsou v Hong Kongu levnější,“ upozorňuje Damwani.

Oblek na míru za 12 tisíc korun

Princip firmy se za léta nezměnil, jen dnes tvoří většinu klientů Češi. „Češi tvoří asi 60 procent zákazníků,“ říká Damwani, zástupce firmy Suit & Me. Obleky od Damwaniho firmy nosí právníci z firem jako White & Case nebo Weinhold Legal nebo manažeři z Deloitte či KPMG.

Kolik vydělá pan Damwani prozradit nechce. Cena obleků ale prý začíná na 12 až 13 tisících a měsíčně prodá krejčí 10 až 15 obleků. K tomu je nutné připočítat ještě zisk z prodeje hotových košil.

Od doby, co Damwani zavřel kamenný obchod, přicházejí klienti většinou přes internet. „Hodně z nich se o nás dozví díky reklamě na vyhledávači Google,“ říká. Vůbec nejlepší reklama jsou ale osobní reference spokojených zákazníků. Také se často stává, že krejčí přijde do firmy vzít míry jednomu člověku a odchází i s mírami jeho kolegů z kanceláře. Damwani už bral míry byznysmenům, studentům do tanečních, policistům, právníkům. „Teď mám hodně svatebních obleků. Je sezona,“ říká s úsměvem štíhlý Ind.