Do Dne českého piva se zapojí pětkrát více hospod než loni

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Jiri Slama, Mlada fronta

Den českého piva, který loni poprvé uspořádal Český svaz pivovarů a sladoven, letos výrazně nabyl na síle. Loni se do premiérového ročníku zapojilo na osm stovek hospod a restaurací. Letos jich bude v sobotní předvečer svátku sv. Václava, který je patronem tuzemských pivovarníků, zhruba čtyři tisíce, tedy pětkrát tolik.

Restaurační zařízení v sobotu nabídnou zejména nejrůznější speciální piva, která pro tento účel uvařily desítky velkých producentů piva i menších minipivovarů. Chybět nebudou v mnohých případech speciální menu propojená se speciálními pivy, v některých podnicích si zase budou moci návštěvníci popovídat se sládkem pivovaru, jehož pivo se v něm čepuje.

„Hlavním cílem Dne českého piva je přimět konzumenty k oslavě svátku českého piva v podnicích, kde se pivo čepuje. Vybraná restaurační zařízení nabídnou hostům speciální nabídky, vytvořené právě pro tuto příležitost,“ uvedl výkonný ředitel svazu pivovarů Vladimír Balach. Svaz chce přitom z Dne českého piva vybudovat dlouhodobou tradici.

Do dvou tisíc hospod, tedy zhruba poloviny z těch, které se letos akce zúčastní, tak například poputuje mimořádná várka ležáku Gambrinus nazvaná První Chmel, která je dochmelená čerstvým chmelem z aktuální sklizně. Jednička na trhu Plzeňský Prazdroj přitom očekává i vyšší zájem o prohlídku pivovarů včetně Gambrinusu a zvýší proto frekvence prohlídek.

Festival jako reakce na krizi

Dvojka na trhu Staropramen připravila nefiltrovaný a nepasterizovaný čtrnácti a půl stupňový Výroční Granát, který budou moci lidé ochutnat v 615 hospodách. Trojka Heineken připravila speciál Březňák Jantarový 13, pivovar Holba Hanušovice pak pro tuto příležitost uvařil Svatováclavský Kvasnicový Speciál. Naopak Pivovar Svijany se do projektu ve 130 hospodách zapojí se svým pivem vařeným podle tradičních postupů označovaným pouze číslem 450, což připomíná letošní půlkulaté výročí od začátku výroby piva ve Svijanech.

Den českého piva se začal chystat mimo jiné poté, co pivní trh v Česku v letech 2008 až 2010 výrazně klesl kvůli nástupu ekonomické krize a snaze lidí šetřit. Od roku 2011 sice pivní trh v Česku stoupá, ale je to zejména díky exportu a prodeji pivních speciálů jako například piv s limonádou označovaných jako beermixy či radlery. Loni navíc spotřebu ovlivnily červnové záplavy. V Česku navíc dlouhodobě klesá prodej piva právě v restauracích a hospodách na úkor lahvového. Dnem českého piva tak chce svaz lidi znovu motivovat k návštěvě restaurací, v nichž ještě před pár lety lidé vypili více piva než lahvového z obchodů.